6.4 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Relacja z imprez PCKiN

4 stycznia 2009 r. – Galowy Koncert Noworoczny – WIESŁAW OCHMAN I JEGO GOŚCIE
Już po raz trzeci Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK zaprosiło mieszkańców Przemyśla na Galowy Koncert Noworoczny. Wspaniałe muzyczne gale na początek roku stały się specjalnością PCKiN ZAMEK. Po Kazimierzu Kowalskim i jego gośćmi (2006 rok), Małgorzacie Walewskiej (2007 rok), w bieżącym 2009 roku na Zamku Kazimierzowskim wystąpił Wiesław Ochman oraz jego goście. Wraz z wielkiej sławy tenorem udział w gali wzięli: Mariola Płazak –Ścibich - sopran, Renata Dobosz - mezzosopran, Kwartet Smyczkowy „Camerata Impuls” w składzie Jacek Siemek – I skrzypce, Katarzyna Gwizdon – II skrzypce , Jarosław Marzec - altówka, Jacek Gwizdon - wiolonczela oraz Małgorzata Kaniowska – fortepian i kierownictwo muzyczne.
Ten ze wszech miar Z N A K O M I T Y, zwieńczony aplauzem na stojąco koncert patronatem objął Prezydent Miasta Przemyśla Robert Choma.
Najpiękniejsze pieśni neapolitańskie oraz operowe i operetkowe we wspaniałych wykonaniach to oczywiście najważniejsze elementy tego koncertu, jednak nie bez znaczenia była również „oprawa” całego wieczoru. A więc po kolei.
W foyer, przed wejściem na salę widowiskową członkowie Zespołu Pieśni i Tańca „Przemyśl” wręczali wszystkim przybyłym stylowe, karnawałowe maseczki, które na stronie wewnętrznej miały numery. Jak się później okazało był to ważny element tego gadżetu. Po tym jak już widzowie zasiedli, zajmując wszystkie miejsca wraz z przygotowanymi dostawkami zgasło światło, a na zamkową scenę weszła Renata Nowakowska - dyrektor PCKiN ZAMEK. Powitała wszystkich zgromadzonych i zaprosiła do wspólnej, karnawałowej zabawy. Jako pierwszy na scenie pojawił się Zespół Pieśni i Tańca „Przemyśl”. Po ich występie, główni bohaterowie wieczoru zabrali wszystkich karetą pełną wspaniałych melodii w przepiękną podróż muzyczną. Lśniący pojazd, ciągnięty przez rącze rumaki zatrzymywał się tylko po to, żeby sławny tenor mógł swoimi dowcipami jeszcze bardziej podsycać karnawałową atmosferę. Tak było podczas całego koncertu, zarówno w pierwszej jak i w drugiej jego części. Był to porywający wiatrem szampańskiej zabawy wieczór.
Na początku drugiej części galowego koncertu przyszedł czas na losowanie nagród-niespodzianek. I tu właśnie wyjaśniło się w jakim celu organizatorzy umieścili numery na wręczanych przy wejściu maseczkach. Wylosowano trzy szczęśliwe liczby, a ich posiadacze otrzymali: kalendarz na 2009 rok wraz z zestawem materiałów promocyjnych Przemyśla, dwa zaproszenia na koncert kolęd „Cicho, cicho pastuszkowie” który odbędzie się 16 stycznia, wydawnictwa PCKiN ZAMEK. Nagrody wręczał Prezydent Miasta Przemyśla Robert Choma, który korzystając z okazji złożył również noworoczne życzenia wszystkim przybyłym na zamkowe wzgórze.
Po części scenicznej wieczoru, w zamkowej Galerii, która mieści się dokładnie pod salą widowiskową można było spotkać się „twarzą w twarz” z artystami. Tam też można było otrzymać cenne autografy. Tam, Prezydent Robert Choma wręczył Wiesławowi Ochmanowi pamiątkowe wydawnictwa wymieniając przy okazji z artystą szczere uprzejmości.
Jednak wszystko co dobre musi się kiedyś skończyć. Pozostaje nam oczekiwać na następną Galę odmierzając czas kolejnymi, równie interesującymi imprezami na Zamku Kazimierzowskim i w Klubie „Niedźwiadek”.

Wiesław Ochman to od czasów Jana Kiepury pierwszy polski śpiewak - tenor, który zdobył światową sławę w pełnym tego słowa znaczeniu. W 1960 uzyskał dyplom inżyniera - ceramika w AGH w Krakowie. W trakcie studiów rozpoczął naukę śpiewu pod kierunkiem Gustawa Serafina w Krakowie (1955-1959) i Marii Szłapak w Bytomiu (1960-1963). W 1960 został zaangażowany w Operze Śląskiej w Bytomiu, gdzie śpiewał przez trzy sezony; w latach 1963-1964 w Operze w Krakowie, a 1964-1970 w Teatrze Wielkim w Warszawie.
Karierę międzynarodową rozpoczął w 1967 od Opery w Berlinie, następnie występował w Monachium i Hamburgu. Odniósł też pierwsze sukcesy na festiwalach w Glyndebourne oraz Salzburgu. W 1972 roku występował w Operze Paryskiej, następnie w Chicago i San Francisco. W roku 1975 partią Arriga w operze „Nieszpory sycylijskie” Verdiego zadebiutował na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera.
Występował na największych scenach operowych i estradach świata, w towarzystwie największych gwiazd operowych, m.in. w mediolańskiej La Scali (1982), Barcelonie, Buenos Aires, Madrycie, Moskwie, Rzymie, Sewilli i Wiedniu. Uczestniczył w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych.

Mariola Płazak-Ścibich, sopran liryczno - koloraturowy, ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego na Wydziale Wokalno - Aktorskim w Katowicach w klasie Anny Kościelniak - uczennicy Ady Sari. Ukończyła także kursy wokalno - interpretacyjne prowadzone między innymi przez Victorię de Los Angeles. Zadebiutowała rolą Arseny w „Baronie cygańskim” J. Straussa na scenie Państwowej Opery Śląskiej w Bytomiu. Brała udział w przedstawieniach operowych i koncertach w Portugalii, Hiszpanii, Francji, Niemczech. Danii i Holandii. Z Agencją Artystyczną „PAGART" uczestniczyła w dwumiesięcznym tourne po Włoszech a także w Koncertach Straussowskich w Berlinie. Występowała na scenie Opery Krakowskiej, Opery Szczecińskiej. Z Teatrem Wielkim w Poznaniu w roku 1999 oraz 2003 zaśpiewała partię Noriny G. Donizettiego z Don Pasquale. Wielokrotnie koncertowała też w Kanadzie.

Renata Dobosz urodziła się w Nowym Sączu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej. Dyplom otrzymała w 2001 roku. Już podczas studiów współpracowała z Operą Wrocławską. Artystka występowała w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii i Holandii a także w wielu miastach Polski koncertując m.in. z Filharmonią Jeleniogórską, Wrocławską, Katowicką, Zabrzańską, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie oraz na Festiwalu Wratislavia Cantans. Dokonała nagrań dla Radia Rzeszów. Brała udział w konkursach mistrzowskich, była finalistką II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej. Renata Dobosz posiada w swoim repertuarze partie z oper: W. A. Mozarta, D. Cimarosy, St. Moniuszki, M. Musorgskiego, G. Bizeta, G. Verdiego. Prowadzi także działalność koncertową. Obecnie jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu.

29 grudnia 2008 r. - Koncert Świąteczno-Noworoczny „Przetańczyć całą noc” w wyk. Justyny Reczeniedi - solistki Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Tria Con Passione

Autorski projekt wprowadzenia koncertów świąteczno-noworocznych do kalendarza przemyskich imprez kulturalnych zainicjowała w roku 2006 Dyrektor Przemyskiego Centrum Kultury i Nauki ZAMEK Renata Nowakowska. Ideą tych spotkań z muzyką klasyczną jest wejście w odpowiednim nastroju w okres karnawału po czasie adwentowej zadumy i rodzinnych spotkań przy świątecznym stole. W pierwszym koncercie z tego cyklu w roku 2006 wystąpił Wojciech Jan Śmietana, w roku 2007 Elżbieta Towarnicka, a w bieżącym, 2008 roku w programie zatytułowanym „Przetańczyć całą noc” wystąpiła Justyna Reczeniedi. Sopranistce, solistce Warszawskiej Opery Kameralnej towarzyszyło Trio Con Passione w składzie: Kamila Szalińska-Bałwas – skrzypce, Michał Pindakiewicz – gitara, Jerzy Cembrzyński – kontrabas i opracowania utworów. Z urokliwej sceny zamkowej artyści przenieśli nas w muzyczny świat urokliwych nastrojów prezentując najpiękniejsze arie operowe i operetkowe oraz utwory z filmów i musicali. Koncert prowadziła Lidia Szpilewska. Zapowiadając każdy utwór w bardzo wyrazisty sposób, wprowadzała widownię w osobliwą atmosferę niepowtarzalnych melodii. Wypełniająca w pełni salę widownia usłyszała m.in. F. Lehar - „Kto me usta całuje ten śni” (aria Giuditty z operetki „Giuditta”), Jerry Bock „ Sunrise sunset” z musicalu „Skrzypek na dachu”, C. Velasquez – „Besame mucho”, H. Giraud – „Sous le ciel de Paris” z rep. E. Piaf, E. Kalman - Czardasz („Księżniczka Czardasza”). Ten niezwykły wieczór wzbogacono dodatkowo o wydarzenia przed, w trakcie i po samym koncercie. Już przy wejściu wszyscy goście witani byli przez trójkę przemiłych osób ubranych w stroje aniołów. Byli to aktorzy Teatru Nikoli w Krakowie. Przybyli do naszego miasta by uświetnić to wydarzenie. O poziomie, nastroju, uroku całego wieczoru można mówić bardzo dużo dobrego, jednak najbardziej wymownym wyrażeniem zachwytu były długie owacje na stojąco – nic dodać, nic ująć.
Ostatnim punktem tego świąteczno-noworocznego koncertu było spotkanie z artystami w zamkowej Galerii. Tam przy lampce wina (lub szklaneczce soku) Justyna Reczeniedi podpisywała swoje płyty i rozmawiała o sztuce z przybyłymi gośćmi, wśród których byli: Poseł na Sejm RP Piotr Tomański, Przewodniczący Rady Miejskiej w Przemyślu Marek Rząsa, Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Przemyślu Janusz Zapotocki oraz Zastępcy Prezydenta Miasta Przemyśla Wiesław Jurkiewicz i Dariusz Iwaneczko.


Justyna Reczeniedi - solistka Warszawskiej Opery Kameralnej i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Jej związek z muzyką rozpoczęła nauka gry na skrzypcach, którą zwieńczyło uzyskanie dyplomu ukończenia PSM II stopnia im. F. Chopina w Warszawie równolegle na dwóch wydziałach. Otrzymała wówczas tytuł muzyka instrumentalisty (skrzypce) oraz dyplom muzyka wokalisty w klasie śpiewu solowego prof. Bogny Sokorskiej – niezapomnianego „Słowika Warszawy”.
Studiowała na wydziale wokalnym w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Zdzisławy Donat. Uczelnię tę ukończyła z wyróżnieniem, zdobywszy wcześniej dyplom magistra filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Kontynuuje rozwój artystyczny w linii bel canto Bogny Sokorskiej i Ady Sari w połączeniu z nowoczesnymi technikami wokalnymi pod kierunkiem Jagny Sokorskiej – Kwika.
Debiutowała w 2004 r. na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej partią Fiordiligi w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta. Od tego czasu prowadzi także działalność koncertową, występując z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą (Austria, Hiszpania, Grecja, Japonia, Liban, Litwa, Łotwa, Niemcy). Współpracowała m.in. ze Sceną Kameralną Filharmonii Narodowej, Operą i Filharmonią Podlaską, Filharmonią Rzeszowską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Zabrzańską, zespołem „Camerata Vistula”, orkiestrą „Capella Cracoviensis” i in. W sezonie 2005/2006 występowała w Rydze jako Cherubin w „Weselu Figara” W. A. Mozarta w reżyserii V. Nemirovej na deskach Łotewskiej Opery Narodowej.
Justyna Reczeniedi jest laureatką kilku nagród na konkursach wokalnych. Otrzymała m.in. II nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Dla Młodych Sopranów im. K. Jamroz w Busku Zdroju, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Operetkowym im. N. Dostal’a w Wiedniu, a także I nagrodę na II Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie, gdzie zdobyła również kilka nagród specjalnych, m.in. Nagrodę za najlepiej wykonany utwór, przyznaną przez Stowarzyszenie Miłośników Opery Krakowskiej „Aria”, Nagrodę Rodziny Iwony Borowickiej i wiele innych.
Do największych osiągnięć artystycznych śpiewaczki należą występy m.in. w Tokio City Opera w ramach japońskiego tournee w listopadzie i grudniu 2004 i 2006 r. Justyna Reczeniedi prezentowała swe umiejętności w Japonii aż dwukrotnie jako solistka koncertów z Warsaw Chamber Ensemble pod batutą Z. Gracy i K. Bumanna. W sierpniu 2007 i 2008 odniosła również dwukrotny sukces na Europejskim Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy, w koncertach prowadzonych przez Bogusława Kaczyńskiego, transmitowanych przez Polskie Radio i Telewizję.
Od stycznia 2007 r. jest solistką Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, kreując rolę Basi w przedstawieniu „Zabobon czyli Krakowiacy i Górale” K. Kurpińskiego i Papageny w spektaklu „W krainie czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta. Występuje również w „Śpiewniku domowym” Marii Fołtyn. W styczniu 2008 r. wzięła udział w prapremierze „Magicznego Doremika” M. Ptaszyńskiej.
Od 2003 roku współpracuje z Triem Con Passione Jerzego Cembrzyńskiego, wiele koncertując i stale poszerzając program. Wspólny dorobek zespołu i wokalistki to ok. 40 pozycji z repertuaru operowego, operetkowego, musicalowego i filmowego.
27 marca 2008 r. podczas recitalu w Filharmonii Narodowej odbyła się premiera pierwszej płyty Justyny Reczeniedi i Trio Con Passione „Tam mnie znajdziesz...”.
Obecnie solistka pracuje nad wydaniem kolejnej płyty „Najpiękniejsze arie operowe na sopran liryczno -koloraturowy”, która ukaże się z początkiem listopada br.


TRIO CON PASSIONE istnieje od 2001 roku, a współtworzą go: Kamila Szalińska-Bałwas - skrzypce, Michał Pindakiewicz – gitara, Jerzy Cembrzyński – kontrabas, kierownictwo artystyczne, opracowania utworów.
Zespół działa na terenie całego kraju. Repertuar jest bardzo różnorodny. Są to utwory tzw. klasycznej muzy, arie operowe, operetkowe, utwory osiągnięciami charakterze rozrywkowym i inne. Największymi osiągnięciami zespołu były koncerty w Filharmonii Narodowej, oraz Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Trio współpracuje z wysokiej klasy instrumentalistami i śpiewaczkami: Justyną Reczeniedi - sopran, Małgorzatą Urbaniak – sopran, Aleksandrą Rojek – obój, Joanną Gatniejewską – flet. Wszystkie propozycje wykonywane są w aranżacjach i opracowaniach założyciela zespołu Jerzego Cembrzyńskiego.

Jerzy Cembrzyński - kontrabas, lider zespołu. Studia muzyczne ukończył w 1980 roku w PWSM w Warszawie, w klasie prof. T. Pelczara. Od 1979 roku na etacie kontrabasisty w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1990-92 był muzykiem w orkiestrze symfonicznej w Las Palmas (Hiszpania). W 1999 roku został zaproszony przez Krystiana Zimermana do współpracy w Polish Festival Orchestra, uwieńczonej światowym tournée tejże orkiestry, jak również nagraniem płyty z koncertami fortepianowymi Chopina. W orkiestrze tej pełnił funkcję koncertmistrza grupy. Od lat interesuje się muzyką kameralną (m.in. współpraca z Polskim Kwartetem Fortepianowym i zespołem Camerata Vistula). Zainteresowania J. Cembrzyńskiego obejmują także tzw. lżejszą muzę. Jest laureatem XIII Konkursu Jazzu Tradycyjnego „Złota Tarka” z zespołem Andrzeja Jagodzińskiego, z którym był związany w latach 1977-80. Jest założycielem TRIA, grającego muzykę z pogranicza różnych stylów (film, klasyka, jazz), którego repertuar oparty jest na własnych opracowaniach i aranżacjach. Od stycznia 2007 roku jest koncertmistrzem grupy kontrabasów orkiestry Filharmonii Narodowej.

Kamila Szalińska-Bałwas – skrzypce, ukończyła Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie prof. Marii Słubickiej-Podejko. Odbyła również Studia Podyplomowe dla Instrumentalistów w klasie prof. Julii Jakimowicz-Jakowicz. Uczestniczyła w wielu kursach muzycznych. Występowała jako solistka w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w wielu filharmoniach w Polsce. Koncertowała za kołem podbiegunowym (Nordkapp-Norwegia).Wraz z zespołami kameralnymi i teatralnymi odwiedziła prawie wszystkie kraje Europy oraz wiele miast Polski. Nagrywała dla radia i telewizji. Prowadzi bogate życie koncertowe jako solistka i kameralistka. Wiele razy odbyła tournee z orkiestrą Philharmonie der Nationen Justusa Franza. Pracowała pod takimi dyrygentami jak : Jerzy Semkow, Jan Krenz, Larry Livingstone, John Axelrod, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kasprzyk i in. Od 1997r. współpracuje z Warszawską Orkiestrą "Filharmonia" ("Mała Filharmonia"). Od 2003r. współtworzy zespół instrumentalny Jerzego Cembrzyńskiego Trio Con Passione. Od 2003 r. pracuje w Polskiej Orkiestrze Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Michał Pindakiewicz – gitara, studiował grę na gitarze u Janusza Raczyńskiego i Ryszarda Bałuszki. Brał także udział w wielu kursach mistrzowskich m.in. u R.Aussela, D. Russela i P. Steidla. Jest laureatem m.in. I nagrody na konkursie międzynarodowym – Gdańskie Spotkania Gitarzystów (1996r.), II nagrody na międzynarodowym konkursie gitarowym w Krynicy (1996r.), IV na konkursie gitarowym w Kutnej Horze (Czechy – 1996r.), IV miejsca i wyróżnienia na międzynarodowym konkursie gitarowym w Krakowie (1997 r.). Michał Pindakiewicz koncertuje solo oraz w różnych składach kameralnych, a także jest cenionym pedagogiem.

Lidia Szpilewska – prowadzenie. Szczecinianka z urodzenia, wykształcenie wyższe zdobywała na dwóch uczelniach poznańskich. Jest absolwentką Filologii Romańskiej U.A.M. w Poznaniu oraz Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Pierwszym doświadczeniem na polu konferansjerki było poprowadzenie autorskiego studenckiego koncertu primaaprilisowego. Kilkuletnie doświadczenie, zdobyte podczas działalności dyktowanej studencką pasją, zaowocowało propozycją współpracy ze strony Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej, współpracy, która przerodziła się w pracę na stałym etacie. Po zamieszkaniu w Warszawie nawiązała też kontakt z Krajowym Biurem Koncertowym i prowadziła wiele koncertów na scenach Łazienek i Wilanowa. Wśród orkiestr, jakie zapowiadała na pewno należy podkreślić zespół Sinfonii Varsovii. Prócz prowadzenia koncertów na żywo jej pasją od wielu lat są baśnie, co znalazło odbicie w kolejnych pracach magisterskich na temat tego gatunku: 1993 - Le Mensonge dans les Contes de Fées - Kłamstwo w baśniach, oraz 1995 - Muzyka w baśniach. Aktualnie jest doktorantką filologii włoskiej U.A.M. Łącząc profesje muzyka i filologa, Lidia Szpilewska wiele czasu poświęca tekstom włoskich pieśni, piosenek, tekstów teatralnych, kabaretowych a przede wszystkim operowych arii. Szczególne miejsce w jej tłumaczeniach zajmują dawne libretta.

JPGKoncert Wiesława Ochmana

JPGKoncert Wiesława Ochmana

JPGKoncert Justyny Reczeniedi

JPGKoncert Justyny Reczeniedi

JPGKoncert Justyny Reczeniedi

JPGKoncert Justyny Reczeniedi

JPGKoncert Justyny Reczeniedi

JPGKoncert Wiesława Ochmana

JPGKoncert Wiesława Ochmana

JPGKoncert Wiesława Ochmana

JPGKoncert Justyny Reczeniedi

JPGKoncert Wiesława Ochmana

JPGKoncert Justyny Reczeniedi