Młodzi mediatorzy z SP 16 z wizytą w Urzędzie
W dniu 7.12.2022r. przedstawiciele mediatorów rówieśniczych w składzie: Jagoda Trojniarz, Vanessa Inglot, Franciszek Bieńko, Jakub Błądziński wraz z opiekunami Panią Martą Kowalska oraz ks. Grzegorzem Rybczakiem ze Szkoły Podstawowej Nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyślu wzięli udział w spotkaniu zorganizowanym w Urzędzie Miasta z Sekretarzem Miasta Przemyśl Panem Dariuszem Łapą oraz Naczelnikiem Wydziału Edukacji i Sportu Panią Renatą Kochanowicz-Chalicką.
Uczestnicy spotkania rozmawiali na temat potrzeby prowadzenia na terenie szkoły mediacji rówieśniczych. Wspólnie pokreślono, że mediacje są alternatywą rozwiązywania sporów i konfliktów powstałych w szkole, ponieważ młodzież bardzo często potrafi między sobą lepiej te konflikty rozwiązać, nie angażując w to rodziców, czy instytucji. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego zaakcentowali, że istnieje ogromna potrzeba prowadzenia mediacji rówieśniczych w szkołach.
Szkoła Podstawowa Nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi to jedyna szkoła w mieście, w której realizowane są od 2018 roku mediacje rówieśnicze. Opiekunkami grupy są Marta Kowalska i Edyta Gajda Chorzępa, które jednocześnie były pomysłodawczyniami projektu w szkole. Od roku 2022 r. Szkolny Klub Mediatorów Rówieśniczych w swoje szeregi przyjął jeszcze dwóch opiekunów: ks.Grzegorza Rybczaka oraz Panią Magdalenę Ludwę, którzy swoją pomocą wspierają działania prowadzone na terenie szkoły.
Obecnie w Szkole jest 12 mediatorów rówieśniczych. Mediatorzy oprócz prowadzonych mediacji, biorą udział w różnych przedsięwzięciach organizowanych na terenie szkoły, które mają na celu propagowanie idei mediacji oraz integrację społeczności szkolnej. Przedsięwzięcia te polegają na zwiększaniu świadomości prawnej dzieci i młodzieży. Wspólnie chcemy wprowadzić w szkole inny sposób myślenia na temat konfliktów między rówieśnikami, które nie muszą od razu kończyć się w gabinecie psychologa, dyrektora czy też w sądzie. Mediatorzy rówieśniczy z 16 to uczniowie przeszkoleni w zakresie mediacji, cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród uczniów. Osoby, które obecnie należą do Klubu Mediatora posiadają certyfikaty, który zdobyli podczas dwudziestogodzinnego szkolenia podzielonego na cztery tygodnie. Były to warsztaty, podczas których uczniowie uczyli się empatii, asertywności, parafrazy, klaryfikacji oraz zagadnień prawnych związanych z procesem mediacji.
Młodzież z 16 bierze także udział w konkursach, które organizowane są na szczeblu ogólnopolskim. Uczniowie zajęli I miejsce w II Ogólnopolskim Konkursie na Symulację Mediacji pt. ,,Mediacja ma Moc". Konkurs został zorganizowany przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty, Sąd Okręgowy w Rzeszowie oraz Podkarpackie Centrum Mediacji. Swoją symulację mediacji zaprezentowali w Sądzie Okręgowym w Rzeszowie.
Przemyscy mediatorzy rówieśniczy wzięli też udział II edycji konkursu ,,Postaw na mediację”, który został zorganizowany przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości oraz Ministerstwo Sprawiedliwości w Warszawie. Do tego konkursu zgłosiło się blisko 100 drużyn mediacyjnych ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, a do drugiego etapu zakwalifikowały się tylko 4 drużyny ze szkół podstawowych i 4 z ponadpodstawowych. Mediatorzy z przemyskiej „szesnastki” zajęli II miejsce w finale konkursu. I etap polegał na przygotowaniu scenariusza mediacji na podstawie jednego z podanych przez organizatora stanów faktycznych tj. z zakresu prawa rodzinnego, relacji rówieśniczych oraz prawa pracy. Scenariusz mediacji miał składać się z monologu mediatora, przedstawienia stanowisk zwaśnionych stron, analizy ich interesów, zaproponowania możliwych rozwiązań sporu oraz propozycji zawarcia ugody.
II etap konkursu polegał na przeprowadzeniu symulacji mediacji na podstawie wybranych scenariuszy przygotowanych przez uczniów w ramach I etapu konkursu. Konkurs "Postaw na mediację" ma na celu popularyzację tej problematyki wśród uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Młodzież dostaje doskonałą okazję, by zagłębić się w tematykę mediacji, a także wykazać się kreatywnością i umiejętnością pracy w zespole.
Tekst i zdjęcia: Marta Kowalska, Szkoła Podstawowa nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich, Maciej Wolański, Wydział Promocji i Kultury