-1 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Nowy most kolejowy w Przemyślu wpisany w historyczne konstrukcje

Nowy kolejowy most w Przemyślu nad Sanem usprawni transport kolejowy. W listopadzie rozpoczynają się prace, których efektem będzie nowa przeprawa. Projekt pozwala zachować historyczne konstrukcje. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ, warta jest ponad 60 mln zł netto.

belka_loga_most.jpeg

W listopadzie rozpoczyna się budowa nowego, kolejowego mostu w Przemyślu. Przeprawa nad Sanem zapewni sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Po przebudowie pociągi pojadą szybciej, co pozwoli na opracowanie lepszej oferty podróży koleją. Przez most kursują składy z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa, na Dolny Śląsk. Przebudowane zostaną również drogi pod mostem. Wyeliminowane będą ograniczenia w ruchu drogowym, co korzystnie zmieni system komunikacji w Przemyślu.

Prace rozpoczną się od rozbudowy przyczółków i podpór. Takie rozwiązanie pozwoli „rozsunąć” obecne przęsła i przygotować między nimi miejsce dla nowej konstrukcji. Wykorzystywane obecnie kratownicowe przęsła mostu zostaną zachowane. Nowy sześcioprzęsłowy most o długości blisko 200 metrów będzie swoim kształtem nawiązywał do dawnej konstrukcji. Realizacja inwestycji - wg przyjętej koncepcji,  pozwoli zagwarantować sprawne przewozy kolejowe i zachować w panoramie miasta zabytkowe elementy kolejowej przeprawy.

Stary most kolejowy zmieni swoją funkcję. Trzy przęsła będą zaadaptowane na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Pozostałe trzy przęsła zostaną wykorzystane przez Muzeum Ziemi Przemyskiej do przygotowania wystawy plenerowej.

Wizualizacja nowego mostu umieszczona w panoramie miasta

Zmiany w ruchu kolejowym i drogowym

Ruch kolejowy na moście będzie utrzymany. Czasowo będzie to ruch jednotorowy. Zakres prac wymaga zmian w organizacji komunikacji drogowej. Informacje przekazuje zarządca drogi m.in. na stronie miasta.

Inwestycja w Przemyślu ma wartość ok. 60 mln zł i jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II” . W zakresie tego projektu jest także modernizacja dwóch mostów i wiadukt na linii kolejowej w okolicach Kłodzka, na Dolnym Śląsku. Zakładanym efektem projektu jest poprawa spójności sieci kolejowej, wzrost bezpieczeństwa i konkurencyjność transportu kolejowego.

źródło informacji:

Dorota Szalacha
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Opublikował: Witold Wołczyk | Data publikacji: 03-11-2022 13:47
Modyfikował: Witold Wołczyk | Data modyfikacji: 03-11-2022 13:52