35 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Przeziębienie, a może COVID-19? Sprawdź, co zrobić „krok po kroku”

 Przeziębienie, a może COVID-19? Sprawdź, co zrobić „krok po kroku”

 

Przeziębienie, a może to grypa lub COVID-19? Jak sprawdzisz, co Ci dolega? Skorzystaj z praktycznego przewodnika. Doradzimy, krok po kroku, co zrobić, gdy masz pierwsze objawy infekcji.

 

Nigdy nie lekceważ objawów choroby. Nawet jeśli wydaje Ci się, że to zwykłe przeziębienie, powinieneś to sprawdzić. Być może są to pierwsze symptomy groźnych chorób: grypy lub COVID-19? Pamiętaj! Część chorób, szczególnie w pierwszym stadium rozwoju, daje podobne objawy, dlatego musisz upewnić się, co Ci dolega.

 

KROK 1: JAK OTRZYMAĆ ZLECENIE NA TEST?

Sposób pierwszy: Poradnie POZ

Skontaktuj się z poradnią Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Poinformuj osobę w rejestracji, że:

·         podejrzewasz zakażenie koronawirusem

·         jesteś na kwarantannie

·         lub miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem.

 

Poradnie POZ przyjmują:

·         od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 – 18.00.

 

W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę:

·         teleporady,

·         wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza POZ,

·         lub wizyty medyka w domu chorego.

Wykaz poradni POZ w województwie Podkarpackim https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/POZ

Sposób drugi: Nocna i świąteczna opieka zdrowotna, gdy Twój lekarz rodzinny nie pracuje

Gdy czujesz się źle wieczorem (po godz. 18.00) lub w weekend, lub w dzień świąteczny, wtedy skontaktuj się z najbliższą placówką nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), gdzie otrzymasz niezbędną pomoc medyczną w razie nagłego zachorowania.

Placówki NiŚOZ przyjmują:

·         od poniedziałku do piątku, w godzinach 18.00 - 8.00 rano kolejnego dnia

·         w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.

 

W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę:

·         teleporady,

·         wizyty stacjonarnej w gabinecie NiŚOZ,

·         lub wizyty medyka w domu chorego.

Sposób trzeci: Podejrzewasz zakażenie koronawirusem? Samodzielnie zapisz się na test

Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany zakażeniem koronawirusem lub jeśli miałeś kontakt z osobą zakażoną, zapisz się na test w kierunku SARS-CoV-2 przez internet. Formularz on-line składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami zakażonymi wirusem SARS-CoV-2 oraz objawów, które mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Twoje odpowiedzi pomogą określić, czy istnieje ryzyko, że zakaziłeś się koronawirusem. Kiedy okaże się, że powinieneś wykonać test diagnozujący, możesz:

·         zamówić rozmowę z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (numer telefonu 22 735 39 40), który zleci Ci wykonanie testu albo

·         zapisać się na wymaz przez Internet. Potrzebujesz do tego Profilu Zaufanego.

Na test w kierunku koronawirusa możesz zapisać również swoje dziecko. Z formularza online mogą skorzystać również współdomownicy osoby zakażonej SARS-CoV-2, którzy mimo szczepienia lub posiadania statusu ozdrowieńca, muszą się poddać testowi na obecność koronawirusa.

Zapisz się na test PCR w kierunku koronawirusa https://www.gov.pl/web/koronawirus/zapisz-sie-na-test-na-koronawirusa

Możesz też wykonać szybki test antygenowy (bez skierowania)

Sposób czwarty: Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Wystarczy zadzwonić lub wypełnić formularz

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online.

Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu skorzystasz:

  • od poniedziałku do piątku, w godzinach 18.00 - 8.00 rano kolejnego dnia
  • w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.

 

Dowiedz się więcej o Teleplatformie Pierwszego Kontaktu https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk

Sposób piąty: Zlecenie na test w gabinecie prywatnym

Na test na koronawirusa może skierować Cię też lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z aplikacji gabinet.gov.pl.

KROK 2: MAM ZLECENIE NA TEST I CO DALEJ?

Kwarantanna

·         W momencie zlecenia testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 zostajesz objęty kwarantanną. W czasie kwarantanny nie opuszczaj swojego miejsca pobytu. Jesteś zwolniony z kwarantanny na czas przejazdu do punktu pobrań i powrotu do miejsca pobytu.

·         Gdy samodzielnie ze względu na stan zdrowia nie możesz dostać się do punktu pobrań wymazów, Twój lekarz POZ może wezwać do Ciebie karetkę wymazową. Wymaz zostanie pobrany w miejscu Twojego pobytu.

 

Wybór punktu pobrań wymazów

·         Zostałeś skierowany na test wykrywający koronawirusa? Wykonasz go bezpłatnie w dowolnym punkcie pobrań wymazów. W Polsce takich punktów jest już ponad 800.

·         Po zleceniu badania otrzymasz wiadomość SMS z systemu eKolejka, kiedy i gdzie powinieneś się zgłosić, aby jak najszybciej wykonać test blisko miejsca swojego pobytu i uniknąć czekania w dużej grupie pacjentów. Będzie to wiadomość, w której znajdziesz link do tzw. Indywidualnej Strony Pacjenta. Na stronie system zaproponuje Ci termin i miejsce badania. Możesz je potwierdzić lub odrzucić. W przypadku odrzucenia zaproponowanego terminu i miejsca pobrania wymazu samodzielnie wyszukujesz inny, dogodny dla siebie dzień, godzinę i miejsce pobrania wymazu.

 

SPRAWDŹ, jak przygotować się do pobrania wymazu

Znajdź najbliższy punkt pobrań wymazów https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran

·         Możesz również wykonać bezpłatny test antygenowy w aptece, laboratorium diagnostycznym lub w mobilnym punkcie wymazowym.

 

Do wykonania testu antygenowego nie potrzebujesz skierowania.

 

KROK 3: WYNIK TESTU NA KORONAWIRUSA

·         POZYTYWNY: oznacza, że jesteś zakażony koronawirusem. Twoja kwarantanna automatycznie zmienia się w izolację. Skontaktuj się ze swoim lekarzem POZ, który oceni Twój stan zdrowia i ustali leczenie. Umów się na teleporadę. Możesz też skorzystać z monitoringu Domowej Opieki Medycznej.

·         NEGATYWNY: oznacza, że nie jesteś zakażony koronawirusem. Gdy otrzymasz wynik negatywny, zostajesz zwolniony z kwarantanny.

 

KROK 4: SPRAWDŹ WYNIK TESTU

·         Wynik testu w kierunku koronawirusa możesz sprawdzić w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Zaloguj się lub załóż konto w IKP

·          Jeśli nie masz IKP i profilu zaufanego wynik testu otrzymasz online, po wypełnieniu krótkiego formularza. Wynik testu na koronawirusa (bez profilu zaufanego)

·         Wgląd do wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 ma także Twój lekarz POZ i laboratorium, które przeprowadzało analizę wymazu.

·         Wynik testu antygenowego poznasz na miejscu. Znajdziesz go także, jak w przypadku testu PCR, w Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP.

 

KROK 5: W TRAKCIE CHOROBY

Program DOM – Twoje domowe centrum monitoringu zdrowia

·         Program Domowa Opieka Medyczna umożliwia monitoring Twojego zdrowia, gdy jesteś chory na COVID-19, ale nie wymagasz leczenia w warunkach szpitalnych.

·         Do kontroli Twojego zdrowia służy pulsoksymetr, niewielkie urządzenie, które mierzy saturację, czyli poziom natlenienia krwi. Wystarczy, że nałożysz go na palec i połączysz ze specjalną aplikacją, którą instalujesz w swoim telefonie. Możesz też zgłaszać wyniki pomiarów przez infolinię.

·         Pulsoksymetr trafia do Ciebie bezpłatnie. Gdy ukończyłeś 55 lat, automatycznie kwalifikujesz się do programu i otrzymasz urządzenie do domu pocztą. Jeśli jeszcze nie masz 55 lat, możesz zamówić pulsoksymetr przez internet lub przez kwalifikację przeprowadzoną przez lekarza POZ.

·         W razie niepokojących wyników zadzwoni do Ciebie konsultant i jeśli będzie taka potrzeba, umówi konsultację telemedyczną z lekarzem.

 

Pogotowie ratunkowe (Ratownictwo medyczne)

·         Jeśli Twój stan nagle się pogorszy i sytuacja będzie zagrażała Twojemu życiu lub zdrowiu, zadzwoń pod numer alarmowy 999 lub 112. Jeśli podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem lub jesteś zakażony, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje Twoje zgłoszenie.

 

Bezpłatna infolinia NFZ

·         Pod numerem 800 190 590, bezpłatnie i przez całą dobę, otrzymasz wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem.

·         Konsultanci podpowiedzą m.in., gdzie znajdziesz: najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej punkt wymazowy w Twojej okolicy oraz doradzą, jak skontaktować się ze szpitalem.

 

KROK 6: PO CHOROBIE

Zaszczep się przeciw COVID-19

·         Zadbaj o ochronę przeciwko COVID-19. Szczepienie chroni przed ciężkim przebiegiem choroby. Od ręki możesz przyjąć szczepionkę w blisko 8 tysiącach punktów szczepień, które działają w różnej formie (stacjonarnej, wyjazdowej, mobilnej).

·         Zarejestruj się na szczepienie przez:

·         Internetowe Konto Pacjenta otwiera się w nowej karcie

·         bezpłatną i całodobową infolinię pod numerem 989

·         SMS wysłany na numer 664 908 556 lub 880 333 333 o treści: SzczepimySie

·         aplikację mobilną MojeIKP

·         wybrany punkt szczepień.

Plakat_COVID-1.jpeg

Opublikował: Magdalena Świtalska | Data publikacji: 11-02-2022 09:00
Modyfikował: Magdalena Świtalska | Data modyfikacji: 11-02-2022 09:01