15 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Koncert finałowy Salezjańskiego Lata Muzycznego już w czwartek

Po wielu stojących na wysokim poziomie wydarzeniach XX Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne, czas na wielki finał! W czwartek 20 sierpnia organizatorzy zapraszają do Kościóła pw. św. Józefa – xx. Salezjanów na ostatni, finałowy koncert. O godzinie 19.30 zebrani tam melomani usłyszą koncert oratoryjny w wykonaniu Polskiej Orkiestry XVIII w., Cracow Baroque Consort, Starck Compagnay, a także Zbigniewa Pilcha (skrzypce), a dyrygentem będzie Tomasz Ślusarczyk.

W programie:

  • Philipp Jacob Rittler (1637–1690) Sonata Sancti Caroli a 17
  • Romanus Weichlein (1652–1706) Missa Rectorium Cordium

Zbigniew Pilch, Radosław Kamieniarz – skrzypce, Piotr Chrupek, Mikołaj Zgułka – altówka, Bartosz Kokosza – wiolonczela, Michał Bylina – violone, Marta Niedzwiecka – klawesyn, Artur Szczerbinin – organy, Filip Pysz, Wojciech Kaszuba, Bernard Niezgoda – trąbka naturalna, Grzegorz Pytlik, Bogdan Piznal, Andrzej Tkaczyk – puzon, Bartosz Sałdan – kotły, Klaudia Czyszczoń, Lidia Sosnowska, Sofia Marushchak – sopran, Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak, Lilianna Pociecha – zespół chorałowy, Anna Wrzosek-Lasota, Joanna Wodo, Katarzyna Lambrecht – alt, Bartłomiej Chorąży, Piotr Windak, Marek Kaczmarczyk, Michał Plackowski – tenor, Eryk Lasota, Franciszek Szmyd – bas

salezjańskie_lato_finał.jpeg


POLSKA ORKIESTRA XVIII WIEKU powstała w 2007 roku w Krakowie z inicjatywy Tomasza Ślusarczyka, znakomitego trębacza, jedynego polskiego członka Orkiestry Osiemnastego Wieku F. Brüggena.Trzonem zespołu są również muzycy krakowscy: koncertmistrz Violetta Szopa-Tomczyk, wokaliści Katarzyna Wiwer i Marcin Wolak, oraz legendarny kontratenor angielski, obecnie dyrygent, Paul Esswood, który jest regularnie zapraszany do prowadzenia koncertów zespołu. Zespół współpracuje również ze znakomitymi muzykami polskimi i zagranicznymi (Ryszard Haba, Peter Hanson, Marek Toporowski,Joseph Cornwell i inni) Ideą zespołu jest wykonywanie muzyki dawnej, szczególnie polskiej, na instrumentachhistorycznych ze szczególną dbałością o umiejscowienie jej w kontekście liturgicznym. Zespół dociera do nieznanych lub rzadko wykonywanych utworów, często stawiających przed wykonawcą wysokie wymagania i poprzez nadanie mu odpowiedniej oprawy ukazuje ich pełny blask. Najważniejsze dotąd zrealizowane projekty to Missa Tridentina (muzyczne opracowanie porządku mszy trydenckiej z utworami Mielczewskiego, Stachowicza i Zieleńskiego), Requiem Sarmackie (Requiem Stachowicza, Conductus Funebris Gorczyckiego) i Vesperae Poloniae (cykl nieszporny w którym znalazły się psalmy Stachowicza, Magnificat Bibera na 32 głosy, oraz odpowiednio dobrany chorał gregoriański).

Zespół występował na festiwalu Kolory Polski (Łowicz 2008, 2009), Międzynarodowym Przemyskim Festiwalu Salezjańskie Lato, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Letnim Festiwalu Muzycznym w Kalwarii Zebrzydowskiej, Festiwalu muzyki barokowej Varaždińskie Wieczory w Varaždin (Chorwacja). Zespół ma na swoim koncie wiele współczesnych prawykonań dawnych utworów kompozytorów polskich, a także utworów innych kompozytorów, lecz odnalezionych w archiwach polskich bibliotek czy zbiorów klasztornych (między innymi współczesne prawykonanie Te Deum Georga Schmezera). W dorobku zespołu jest pięć płyt prezentujących archiwalia jasnogórskie (m. in. Amando Iwancic Missa in C, Te Deum, Litania Loretańska D-dur, Msza C-dur (Cremsmunster).


CRACOW BAROQUE CONSORT – to kameralny zespół wokalny, utworzony z inicjatywy studentów oraz absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej. W jego skład wchodzą ludzie, którzy pomimo młodego wieku, zdołali już zebrać bogate doświadczenia sceniczne zarówno w obsadzie solowej jak i zespołowej w Polsce oraz poza jej granicami. Od 2018 roku wspólnie poszukują własnej estetyki brzmienia, aby w ten sposób móc dzielić się swą pasją, energią, a przede wszystkim – zamiłowaniem do muzyki dawnej. Cracow Baroque Consort otworzył tegoroczną edycję Nocy Muzeów w Krakowie, występując na Zamku Królewskim na Wawelu.
Artystyczna droga zespołu skrzyżowała się z drogą młodego krakowskiego kompozytora – Mariusza Kramarza. Ich wspólna praca zaowocowała nagraniami kilku kolęd w jego opracowaniu. W repertuarze Cracow Baroque Consort znajdują się również inne kompozycje Mariusza Kramarza, które w niedalekiej przyszłości zostaną zaprezentowane w postaci nagrań dostępnych w internecie oraz na płycie CD. Ensemble został zauważony na początku swojego istnienia przez Fundację inCanto, która zaprosiła go do występów podczas wykładów Michała Wilka dotyczących tajemnic z życia Najświętszej Marii Panny zatytułowanego „Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce”.


STARCK COMPAGNAY – to zespół, który nawiązuje do tradycji jasnogórskiego korpusu trąbek, działającego w epoce baroku i utrzymywanego wówczas przez klasztor. Artyści współpracują w tym składzie od 1997 r., pracując pod kierownictwem Tomasza Ślusarczyka, cenionego w kraju
i za granicą specjalisty w zakresie trąbki barokowej.


Zbigniew Pilch – ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Zbigniewa Szlezera, jednocześnie studiował skrzypce barokowe pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. Od 2006 roku jest stałym gościnnym dyrygentem orkiestry Filharmonii Wrocławskiej. Wykłada skrzypce barokowe i altówkę barokową na Akademiach Muzycznych we Wrocławiu i w Krakowie. Jest koncertmistrzem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Prowadzi kursy mistrzowskie w ramach Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Koncertuje głównie jako solista, ale także kameralista i dyrygent. Za granicą współpracuje z fińską Battalią, duńskim Concerto Copenhagen, Belgijskim Collegium Vocale z Gandawy, hiszpańskim Al Ayre Español, czeską Musica Florea. Interesuje się muzyką instrumentalną od XVI do XXI wieku, szczególnie wirtuozowską muzyką skrzypcową. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d’amore. Przez wiele lat był członkiem orkiestry Sinfonietta Cracovia.

salezjańskie lat 2020 - 1.jpeg

Opublikował: Witold Wołczyk | Data publikacji: 19-08-2020 13:00
Modyfikował: Witold Wołczyk | Data modyfikacji: 19-08-2020 13:27