22 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Zapowiedź budowy nowych przystanków kolejowych i modernizacja istniejących

W ramach programu o wartości miliarda złotych w ciągu pięciu lat ma powstać 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Program zapowiedzieli w czwartek 7 maja w Józefinie w woj. mazowieckim prezydent RP Andrzej Duda oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wśród nich znalazły się nowe przystanki w Przemyślu, Hurku, nowa lokalizacja przystanku w Medyce, poprawa dostępności przystanku w Żurawicy oraz wydłużenie /przebudowa peronu Przemyśl Zasanie.

Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i wymazać białe plamy komunikacyjne. Dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, a regionów wykluczonych komunikacyjnie będzie zdecydowanie mniej. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Program  umożliwia niedużym polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych. Wpisuje się w proces odmrażania polskiej gospodarki, ponieważ inwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem na wyjście z kryzysu - tłumaczy cel programu Ministerstwo Infrastruktury.

przystanki.jpeg

200 lokalizacji przedstawionych na konferencji w Józefinie dotyczy nie tylko przystanków, które obecnie nie istnieją. – 100 przystanków na sieci kolejowej PKP PLK rzeczywiście powstanie od podstaw, w miejscu gdzie nigdy ich nie było. 50 kolejnych zostanie kompleksowo wyremontowanych i przywróconych do pełnej sprawności. Następnych 50 przejdzie prace modernizacyjne, związane m.in. z tym, by poprawić ich dostępność dla osób niepełnosprawnych – wyjaśniał Prezydent Andrzej Duda. W ostatnim przypadku chodzi także o wydłużanie peronów po to, aby mogły przy nich stawać pociągi dalekobieżne.

Ministerstwo szacuje, że koszt zmiany oblicza 200 przystanków i stacji kolejowych pochłonie miliard złotych. Konieczność powstania części z nich wiąże się z opracowywanymi obecnie studiami wykonalności, budowa i przebudowa części innych wiąże się z planami modernizacyjnymi ujętymi w Krajowym Programie Kolejowym. Lokalizację innych poznaliśmy po raz pierwszy.

– Program Przystankowy ma także wymiar proekologiczny. Kolejowy transport pasażerski emituje średnio 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy oraz ponad 8 razy mniej niż transport lotniczy. Jest to najbardziej ekologiczna forma transportu pasażerów w komunikacji zbiorowej – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem na wyjście z kryzysu. Przewidzianych jest 200 małych (o wartości 1,5 mln do 10 mln zł) zadań inwestycyjnych, które umożliwią niedużym polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych – poinformował resort infrastruktury.

opracował: Witold Wołczyk

źródła: www.gov.pl oraz samorzad.pap.pl

Opublikował: Witold Wołczyk | Data publikacji: 08-05-2020 10:28
Modyfikował: Witold Wołczyk | Data modyfikacji: 08-05-2020 10:30