14 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przemyślu radzi

Szanowni Państwo,

Dostosowując się do potrzeb zaistniałej sytuacji pandemii Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Przemyślu przy ul. Kapitulnej 4  zaprasza  do  skorzystania  z naszej oferty:

 

  • Konsultacje telefoniczne: (tel.: 880 000 220,  czynny w godzinach: 8:00-13:00) w sprawach:
  • interwencji kryzysowej,
  • wsparcia i poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego,
  • opinii i orzeczeń.

 

Na pomoc specjalistów mogą liczyć także osoby odczuwające nasilony lęk związany z zagrożeniem zakażenia koronawirusem.

  • Poradnictwo specjalistyczne drogą mailową (adresy mailowe specjalistów na stronie Poradni)
  • Na stronie Poradni, w zakładce „W czasie izolacji” znajdziecie Państwo artykuły, porady, eseje, przykłady zabaw i ćwiczeń. Te materiały dedykujemy w szczególności Rodzicom, którzy od kilku tygodni zmagają się z edukowaniem dzieci.
  • Zachęcamy wszystkich chętnych – małych i dużych - do opisywania swoich doświadczeń, przygód, przemyśleń i przeżyć z  czasów kwarantanny. Skoro odosobnienie jest paradoksalnie naszym wspólnym doświadczeniem, pisane listy mogą być źródłem inspiracji lub pocieszenia dla innych. W zakładce „Listy z odosobnienia” będziemy publikować w każdy poniedziałek (anonimowo, tylko za Państwa zgodą)  wybrane fragmenty listów wraz z  komentarzami psychologów. Listy prosimy wysyłać na adres:

 

 

Garść porad na czas trudny.

Nazywajmy uczucia i rozmawiajmy o nich.
 

Czasem trudno przyznać się nam do nieprzyjemnych uczuć. Najchętniej wolelibyśmy nie czuć złości, gniewu, zazdrości itd. Czasem mówimy: „Wcale nie jestem zła (y)., „Nie rusza mnie to”.  Jednak nie przyznawanie się do takich przeżyć nie spowoduje, że one znikną. Wręcz przeciwnie, zepchnięte w głąb nas ciągle będą na nas oddziaływały i odzywały się w różnych sytuacjach. Dopuszczanie pewnych uczuć, niewygodnych przeżyć, nie oznacza oczywiście, że mamy wyładowywać je na innych. Emocje i uczucia są przecież czymś innym niż zachowanie czynione pod ich wpływem. Mogę np. odczuwać złość i zdawać sobie z tego sprawę, jednak nie jest to równoznaczne z tym, że mogę pobić rodzeństwo, żeby się rozładować. Uczuć nie można wartościować, ale zachowanie pod ich wpływem już tak. Jeżeli przyznam się do uczuć, zyskam nad nimi kontrolę i mogę spróbować poradzić sobie z nimi w sposób, który nie wyrządzi krzywdy innym ludziom. (J. Koziak).

 Co nas chroni przed stresem:

  • grupa wsparcia, przyjaciele, którym możemy się wygadać,
  • zdrowy styl życia, czas zarezerwowany na relaks i aktywność fizyczną w każdych warunkach,
  • rozwijanie lub realizacja  zainteresowań, które sprawią, iż w naszym życie będzie miało wiele istotnych aspektów,tak iż nie będziemy patrzeć na nie,  nie tylko przez pryzmat szkoły, czy pracy,
  • zmiana sposobu patrzenia na problem, zmiana perspektywy (np. dostrzeżenie pozytywów danej sytuacji),
  • unikanie generalizowania (myślenia typu zawsze, nigdy, wszyscy, zamiast czasami, tylko niektóre osoby) , katastrofizowania (widzenia wszystkiego w czarnych barwach) lub przepowiadania przyszłości (np. na pewno mi się nie uda).(J. Koziak).

 

Konflikt może być szansą na lepszy kontakt.

W sytuacji, kiedy członkowie rodzin przebywają ze sobą w domu 24 godziny na dobę, może dojść do konfliktów potrzeb. Różne potrzeby w jednym czasie wzajemnie się wykluczają: np. rodzeństwo ma jeden laptop i równoczesną potrzebę skorzystania z niego w jednym czasie i miejscu. Zazwyczaj stosujemy 5 sposobów na rozwiązywanie konfliktów: walka, uleganie, unikanie (niekonstruktywne), kompromis, współpraca (konstruktywne). Co zrobić, aby zastosować konstruktywne rozwiązania. Należy:

  1. określić, na czym polega konflikt (powiedzieć sobie, o co się spieramy),
  2. porozmawiać o potrzebach obydwy stron – ważne jest cierpliwe i uważne wysłuchanie się nawzajem,
  3. wspólnie poszukać rozwiązań, które uwzględnią potrzeby obydwu stron,
  4. wybrać rozwiązanie, które w najlepszym stopniu odpowiada obydwu stronom,
  5. zastosować w praktyce.

Jak widzicie, ważna jest skuteczna komunikacja, oparta na słuchaniu i możliwości wyrażenia swoich potrzeb. Kiedy uda się zastosować konstruktywne rozwiązanie, wówczas sytuacja konfliktu może przyczynić się do poprawy relacji międzyludzkich. Powodzenia. (J. Markin).

 

Motto na czas nelekki: Sztuka życia polega mniej na eliminowaniu naszych problemów, a bardziej na rozwijaniu się dzięki nim. (B.M. Baruch).

Opublikował: Paweł Bugera | Data publikacji: 30-04-2020 12:06
Modyfikował: Agata Czereba | Data modyfikacji: 30-04-2020 13:22