9 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Jazzowo-ambientowa interpretacja mickiewiczowskich „Dziadów” kolejną odsłoną „Zamkowych Zaduszek”

Niezapomniane przeżycie muzyczne - tak właśnie zapowiada się koncert, będący kolejną odsłoną tegorocznych „Zamkowych Zaduszek”. Jazzowo-ambientowa interpretacja II części polskiego dramatu narodowego „Dziady” Adama Mickiewicza w wykonaniu High Definition Quartet i Igora Boxx’a - to z całą pewnością propozycja, której nie możecie przegapić!

 

Zapraszamy!

Sala widowiskowa Zamku Kazimierzowskiego – piątek – 8 listopada br. – godzina 19.00

 

DZIADY_gł.jpeg

 


Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki do odbioru w siedzibie PCKiN ZAMEK (Aleje XXV Polskiej Drużyny Strzeleckiej 1). Tel. 16 678 50 61 w. 23 – liczba miejsc ograniczona. 

 

DZIADY_835_x_1250.jpeg

 

„DZIADY” High Definition Quartet to swego rodzaju improwizowany seans spirytystyczny. Koncepcja Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” zakłada unikalną próbę muzycznej interpretacji II części dramatu Adama Mickiewicza, której wraz z kwartetem podejmuje się współzałożyciel legendarnej grupy Skalpel. Koncert to niecodzienne spotkanie jazzu ze współczesnym ambientem, gdzie patetyczny, romantyczny kontekst ustępuje dynamicznemu ilustrowaniu wewnętrznych przeżyć postaci z tekstu Mickiewicza.

 

Oryginalnie, do wcielenia się w role zjaw z zaświatów, zespół zaprosił Igora Boxxa, współtwórcę formacji Skalpel. Artysta stworzył elektroniczne sety, którym przeciwstawione zostały utwory grane przez High Definition Quartet, przez co muzycznie oddany został podział na ludzką i duchową sferę.

 

„Dziady” to wyjątkowa, międzygatunkowa suita, w której każda z części odmalowuje indywidualne rozterki kolejnych bohaterów dramatu:

1. „UPIÓR”
2. „PRZYGOTOWANIA”
3. „ANIOŁKI”
4. „KOCIOŁ WÓDKI”
5. „PAN I PTAKI NOCNE”
6. „WIANEK”
7. „DZIEWCZYNA”
8. „ZAKOŃCZENIE”
9. „WIDMO”
10. „EPILOG”

 

Jazzowa adaptacja „Dziadów” koncentruje się na psychologicznej i emocjonalnej warstwie dramatu, a kulturowy kontekst składa się na jej treść poprzez nawiązania do muzycznego folkloru. Kompozycje Orzechowskiego oraz wykorzystywane podczas koncertów elektroniczne sety przygotowane przez twórców muzyki elektronicznej, a także żywe, wielokrotnie burzliwe improwizacje High Definition Quartet, skutkują tu mieszanką o każdorazowo nieobliczalnym rezultacie artystycznym.

 

HDQ.jpeg

HIGH DEFINITION QUARTET
Jeden z wiodących zespołów wykonujących muzykę improwizowaną w Polsce, wyznaczający nową jakość we współczesnej wizji muzycznego kolektywu. Nagradzany na najważniejszych europejskich konkursach jazzowych, takich jak m.in. Jazz Hoeilaart w Belgii. Koncertował z Randym Breckerem, który określił go jako jeden z najlepszych, a może i najlepszy zespół, z którym przyszło mu kiedykolwiek grać.
Na dorobek fonograficzny grupy składają się kompozycje i aranżacje Piotra Orzechowskiego vel Pianohooligana. Zespół zaistniał na rynku muzycznym dzięki debiutanckiej płycie Hopasa (EmArcy/Universal, 2013), uznanej albumem roku w mediach jazzowych, w tym w plebiscycie Grand Prix Jazz Melomani; kolejny krążek – Bukoliki (ForTune, 2015), stanowiący rekompozycję cyklu Witolda Lutosławskiego, spotkał się z równie dużym uznaniem krytyki – określony został najlepszą płytą roku przez dziennik „Rzeczpospolita”.
High Definition Quartet zapraszany jest do udziału w najważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Jazz nad Odrą, Jazztopad, Rochester Jazz Festival (USA), Edmonton Jazz Festival (Kanada), jazzahead! (Niemcy), Getxo International Jazz Festival (Hiszpania). Wystąpił również podczas Jazz Utsav (Indie), Ubud Jazz Festival (Indonezja), Gulf Jazz Festival (Kuwejt). Koncertuje w najlepszych salach i klubach, w tym Bohemian Caverns (Waszyngton), Jazz Station (Bruksela), Opus Jazz (Budapeszt). Jesienią 2018 roku odbył trasę koncertową po Chinach.

 

IGOR BOXX – Igor Pudło znany również jako Igor Boxx to polski DJ, producent muzyczny i inżynier dźwięku. Znany z hybrydowej techniki tworzenia muzyki, polegającej na łączeniu sampli ze starych płyt z instrumentami elektronicznymi, co nadaje jego kompozycjom intrygujący retro-futurystyczny posmak. Współtworzy wraz z Marcinem Cichym wrocławski nu-jazzowy duet Skalpel, nagrodzony Paszportem Polityki, wydający dla kultowej wytwórni Ninja Tune, a słynący z innowacyjnego łączenia polskiego jazzu lat 60. i 70 z elektroniką.
Autor solowych albumów: Breslau (Ninja Tune, 2010), Dream Logic (Ninja Tune / Isound Labels, 2012), Delirium (Plug Audio, 2015) oraz Fyodor (Tool Boxx, 2018). Szczególne zainteresowanie odbiorców wywołał zwłaszcza album Breslau, będący poruszającą, muzyczną opowieścią o historycznej spuściźnie Wrocławia.
Boxx ma na koncie występy na najważniejszych polskich festiwalach muzycznych, m.in. Open’er Festival, OFF Festival, Sacrum Profanum, czy Selector Festival. Współpracował z takimi wykonawcami jak: Apteka, Hurt, Lech Janerka, L.U.C, Evorevo, czy Pudliszki. Pudło współtworzy ponadto projekt Nervy m.in. wraz z perkusistą Janem Młynarskim. Artysta zaprezentował się także jako kurator sceny elektronicznej Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu. Tworzył oprawę muzyczną Europejskiego Festiwalu Port Literacki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego Przez Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt powstał przy współpracy z Agencją Artystyczną GAP, a jego koncertowa premiera odbyła się w ramach programu wydarzeń kulturalnych towarzyszących Kongresowi Open Eyes Economy Summit

 

Zamkowe Zaduszki 2019 w PCKiN ZAMEK.jpeg

 

Publikacja: Agata Czereba

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl