26 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Masz sprawę, nie masz czasu – wyślij pismo ogólne online

Podanie, wniosek, zapytanie czy prośbę o wyjaśnienie interesującej Cię sprawy możesz załatwić nie wychodząc z domu. Nie musisz specjalnie umawiać się na wizytę, brać wolnego w pracy, aby załatwić najprostszą sprawę w Urzędzie. Pieczątkę zamień na Profil Zaufany, a wizytę w urzędzie i stanie w kolejce na chwilę przed komputerem. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy zna tę nazwę – PISMO OGÓLNE, bo o nim mowa, przez lata było jedynym skutecznym sposobem komunikacji na linii obywatel – administracja. W tym krótkim artykule wyjaśnimy jak to zrobić.

Zostań w domu. Załatw to przez Internet

Nie musisz brać wolnego lub zwalniać się wcześniej z pracy, by załatwić tego rodzaju sprawy. Możesz to zrobić o dowolnej porze dnia i nocy, bez wychodzenia z domu. Online. Czego potrzebujesz?: Konta na platformie ePUAP i Profilu Zaufanego przy tym  jedno i drugie są dostępne od ręki, bezpłatnie i przez Internet. Profil Zaufany pozwala potwierdzić naszą tożsamość w sieci. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć podpisując wysyłane przez nas pismo do Urzędu.

SPRAWDŹ, JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY

Pismo ogólne przez Internet możesz wysyłać do m.in. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, czy publicznych zakładów opieki zdrowotnej – czyli instytucji, który mają elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.

Sporo załatwisz

Jak pokazują statystyki taka forma kontaktu mieszkańca z Urzędem z roku na rok zyskuje coraz większe uznanie.  Tylko w 2018 r. tą drogą Polacy wysłali do urzędów niemal 1,5 miliona pism, a to oznacza 125 tysięcy pism w miesiącu. Urząd Miejski w Przemyślu jest przystosowany od kilku lat do przetwarzania korespondencji drogą elektroniczną. Korzystając z pisma ogólnego możesz zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, podanie lub wniosek. Wystarczy, że uzupełnisz formularz i wyślesz go na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu . Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma.

WAŻNE: to potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.

Pismo ogólne piszesz, wtedy gdy: chcesz się skontaktować z urzędem, przepisy umożliwiają wysłanie pisma przez Internet, nie ma specjalnego formularza do załatwienia tej konkretnej sprawy.

wyslij_przez_ePUAP.jpeg

Zobacz jakie to proste!

Krok 1: Przygotuj potrzebne dane, czyli dane do logowania na platformie ePUAP i – jeśli to konieczne – załączniki w wersji elektronicznej.

Krok 2: Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl, a tam w zakładkę Wyślij pismo ogólne.

Krok 3: Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.

Krok 4: Wypełnij formularz.

Krok 5: Dodaj potrzebne załączniki (te wcześniej przygotowane, w wersji elektronicznej).

Krok 6: Kliknij DALEJ, a potem PODPISZ I WYŚLIJ lub WYŚLIJ BEZ PODPISU.

WAŻNE: Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu.

Na tym etapie wyświetli Ci się komunikat, że pismo zostało wysłane. Niebawem dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Czekaj na odpowiedź. Ile to potrwa zależy od rodzaju Twojej sprawy.

Usługa jest bezpłatna.


opracował: Rafał Porada
/Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji/

 

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl