24 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Za nami Gala Operowa w wykonaniu studentek Akademii Muzycznej w Krakowie

Bardzo nastrojowy, muzyczny wieczór na Zamku Kazimierzowskim przemyska publiczność zawdzięcza studentkom krakowskiej Akademii Muzycznej. Młode, ale już artystycznie doświadczone śpiewaczki: Paulina Bielarczyk (sopran), Justyna Bluj (sopran), Mariana Poltorak (sopran) i Agata Rumińska (mezzosopran) przy fortepianowym akompaniamencie dr Dominiki Peszko wykonały arie i duety operowe. Koordynatorką i realizatorką projektu była dr hab. Olga Popowicz.

 

Gala Operowa (15).jpeg

 


Paulina Bielarczyk – sopran
Studentka I roku studiów magisterskich w klasie śpiewu solowego dr hab. Olgi Popowicz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie. Swój warsztat wokalny doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków i pedagogów, jak m.in. Piotr Beczała, W. Stephen Smith, Olaf Bär, Jerzy Artysz, Sivan Rotem.
Koncertowała w wielu miastach Polski, podczas festiwali o randze krajowej i międzynarodowej, m. in. w Krakowie, Katowicach, Rzeszowie, Przemyślu, Jarosławiu. W marcu tego roku wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczą Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Jiri Pertdlika interpretując partię sopranową w oratorium Cesara Francka “Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu”. Śpiewaczka prowadzi stałą współpracę artystyczną z Orkiestrą Kameralną Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Nowym Targu.
W 2016 roku Paulina Bielarczyk wcieliła się w rolę Bonfiliusza podczas prapremiery opery “Idalia i Bonfiliusz – nieujarzmiona jesień” (adaptacja tekstu i muzyki w opr. Andrzeja Jakubowskiego).
Ostatnim sukcesem Pauliny Bielarczyk jest wyróżnienie podczas Międzyuczelnianego Konkursu Duetów w Łodzi, w duecie z Marią Dziedzić (fortepian).

Justyna Bluj – sopran
Urodzona w 1995 roku w Przemyślu studentka ostatniego roku studiów magisterskich w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Olgi Popowicz. Od czerwca 2016 roku jest uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie doskonali swój warsztat m.in. u Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Izabelli Kłosińskiej i Olgi Pasiecznik – stałych pedagogów Akademii oraz pedagogów gościnnych: Neila Shicoffa, Paula Plummera, Hedwig Fassbender, Arabelli Cortesi i Ewy Podleś. Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, wyróżniona została także stypendium Fundacji „Hans und Eugenia Jütting Stiftung” w 2017 roku.
Występowała w szeregu koncertów, organizowanych w ramach Akademii Operowej w Operze Narodowej, brała też udział w wydarzeniach takich jak: Koncert Galowy „Wiesław Ochman i Jego Goście” w Zawierciu, koncert z Olgą Pasiecznik „Spotkanie z Mistrzami” w Przemyślu czy koncert Młodych Talentów „Warschau – Frankfurt – Transit” w Frankfurcie nad Menem (Niemcy). W lutym br. została zaproszona przez Operę Krakowską do współpracy w projekcie „Pieśń -Teatr Słowa: Śpiewnik Domowy”, gdzie wspólnie z innymi solistami wykonała pieśni i ballady Stanisława Moniuszki w reżyserskim opracowaniu Laco Adamika. W sezonach 2016/2017 i 2017/2018 występowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie wcielając się w rolę 1 Damy z „Czarodziejskiego Fletu” W. A. Mozarta oraz Góralki w operze „Cud albo Krakowiaki i Górale” J. Stefaniego.

Mariana Poltorak - sopran
Absolwentka wydziału wokalnego Tarnopolskiego liceum im. Solomei Kruszelnickiej, który ukończyła z dyplomem honorowym. Obecnie studentka II roku w klasie śpiewu solowego dr hab. Olgi Popowicz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczka międzynarodowych i narodowych konkursów w Tarnopolu, Ivano-Frankowsku, Kijowie. Brała udział w kursach mistrzowskich z Olafem Bärem, W. Stephenem Smithem czy Baczo Nakaszidze. Czynnie bierze udział w koncertach uczelnianych na terenie Krakowa, ostatnio wystąpiła na XVI Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Musica Galiciana” w Rzeszowie, gdzie zaprezentowała ukraińskie pieśni. 

Agata Rumińska – mezzosopran
Studentka klasy śpiewu solowego w klasie dr hab. Olgi Popowicz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatką konkursów wokalnych, otrzymała m.in.: 2. nagrodę na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Felicji Krysiewicz w Bydgoszczy oraz 2. nagrodę w VII Lubelskim Turnieju Muzyki i Wiedzy o Oskarze Kolbergu w Lublinie. Doskonaliła swe umiejętności podczas kursów mistrzowskich i warsztatów wokalnych prowadzonych przez m. in. Piotra Beczałę, Olafa Bära, Jadwigę Romańską, Stefanię Toczyską, Urszulę Kryger, Jana Ballarina, Eugeniusza Sąsiadka. Brała udział w: Międzynarodowych Warsztatach Muzycznych w ramach projektu "Widen European Cooperation Net" w Massafrze we Włoszech; w "II Kraków Bach Fesiwal" organizowanym przez Akademię Muzyczną w Krakowie połączonym z warsztatami prowadzonymi przez Sirkka- Liisa Kaakinen- Pilch, w "V Dniach Muzyki" w Kurowie, gdzie jako solistka współtworzyła wykonanie "Requiem op.48" Gabriela Faure; koncertach organizowanych przez fundacje "W stronę sztuki" poświęconych twórczości młodych kompozytorów, gdzie premierowo wykonała utwór "O iubelo del core" Piotra Zabielskiego (2014); koncertach "Scena młodych talentów" organizowanych przez Filharmonię im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.

Dominika Peszko
Pianistka, kameralistka, korepetytorka. Doktor sztuk muzycznych. Studia ukończyła w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula oraz w klasie kameralistyki prof. Janiny Baster i prof. Janiny Romańskiej-Werner. Uczestniczyła w kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, jak m.in.: Kevin Kenner, Boris Berman, Paul Badura-Skoda, Dina Yoffe. Od 2015 r. jest beneficjentką Programu Kształcenia Młodych Talentów–Akademii Operowej Teatru Wielkiego–Opery Narodowej w Warszawie.
Laureatka nagród na konkursach solowych i kameralnych, m.in. Svirel International Music Competition (Słowenia), Concorso Musicale Europeo “Citta di Filadelfia” (Włochy), Międzynarodowy Chopinowski Turniej Pianistyczny im. H. i L. Stefańskich (Kraków), Imrich Godin International Vocal Competition “Iuventus Canti” (Słowacja). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011).
W repertuarze solowym pianistki znajdują się zarówno utwory należące do kanonu literatury fortepianowej, jak i dzieła kompozytorów naszych czasów. Jej dorobek koncertowy obejmuje prawykonania muzyki eksperymentalnej, nierzadko z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Jako solistka i kameralistka koncertowała w wielu krajach Europy (m.in. Austria, Białoruś, Holandia, Hiszpania, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy) oraz Republice Południowej Afryki.
Pianistka należy do Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum oraz kolektywu GrupLab. Od 2013 r. pracuje na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Gala Operowa (17).jpeg

 

Program koncertu:

G.F. Haendel - recytatyw i aria Kleopatry z op. Juliusz Cezar "E pur cosi in un giorno... / Piangero la sorte mia..." (P. Bielarczyk)

Ch. W. Gluck - aria Parysa z op. Parys i Helena "O del mio dolce ardor" (M. Poltorak)

W. A. Mozart - aria koncertowa "Vado, ma dove" (M. Poltorak)

W. A. Mozart - recytatyw i aria Aspazji z op. Mitrydates, król Pontu "Grazie ai numi... / Nel grave tormento..." (P. Bielarczyk)

W. A. Mozart - recytatyw i aria Fiordiligi z op. Cosi fan tutte "Temerari, sortite fuori questo loco... / Come scoglio... (P. Bielarczyk)

J. Haydn - recytatyw i aria Rozyny z op. Prawdziwa stałość "Misera, chi m'aiuta... / Dove fuggo..." (J. Bluj)

G. Rossini - recytatyw i aria Pamiry z op. Oblężenie Koryntu "L'ora fatal s'apressa.../Giusto ciel..." (M. Poltorak)

A. Ponchielli - aria Ślepej (La Cieca) z op. Gioconda "Voce di donna..." (A. Rumińska)

F. Cilea - recytatyw i aria Adriany z op. Adriana Lecouvreur "Ecco, respiro appena.../Io son l'umile ancella..." (J. Bluj)

G. Puccini - aria Lauretty z op. Gianni Schicchi "O mio babbino caro" (M. Poltorak)

G. Puccini - aria Manon z op. Manon Lescaut "In quelle trine morbide" (P. Bielarczyk)

S. Moniuszko - aria Jadwigi z op. Straszny Dwór "Biegnie słuchać w lasy, w knieje..." (A. Rumińska)

P. Czajkowski - aria Jolanty z op. Jolanta "Otchego eto prezhde ne znala" (P. Bielarczyk)

P. Czajkowski - aria Olgi z op. Eugeniusz Oniegin "Ach, Tanja, Tanja" (A. Rumińska)

C. Saint-Saens - aria Dalili z op. Samson i Dalila "Mon coeur s'ouvre ata voix" (A. Rumińska)

A. Dvorak - aria Rusałki z op. Rusałka "Měsíčku na nebi hlubokém" (J. Bluj)

L. Delibes - Duet Kwiatów z op. Lakme "Viens Mallika..." (P. Bielarczyk, M. Poltorak)

J. Offenbach - Barkarola z op. Opowieści Hofmanna "Belle nuit..." (J. Bluj, A. Rumińska)

 

 

 

 

 


Tomasz Beliński
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK
fot. Tomasz Beliński

 

 

Opublikował: Agata Czereba | Data publikacji: 24-04-2018 13:55
Modyfikował: Agata Czereba | Data modyfikacji: 24-04-2018 14:00