15 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

IV edycja Przemyskiej Młodzieżowej Wiosny Chóralnej

Jak co roku, wiosną, Przemyśl rozbrzmiewał śpiewem chóralnym. Śpiewem trudnym, wymagającym nie tylko predyspozycji głosowych, ale także żelaznej dyscypliny, setek godzin spędzonych na  próbach, poświęcenia i zaangażowania. Takie oto wyzwanie  podejmuje spora grupa  młodzieży – uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych, a bywa, że także studentów, którzy  wiosną zjeżdżają do rodzinnego miasta, aby śpiewać w chórze, którego kiedyś byli stałą częścią. 

IV edycja Przemyskiej Młodzieżowej Wiosny Chóralnej odbyła się w dniach 13-14 kwietnia 2018r. Jednakże – w porównaniu do poprzednich edycji,  stała się prawdziwym i wielkim świętem chóralistyki -  bowiem  po raz pierwszy, na zaproszenie organizatorów,  przemyskie warsztaty prowadzili  profesorowie Akademii Muzycznych wraz ze swoimi studentami, dyrygentami i chórmistrzami – słuchaczami Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.  Dyrygenci przyjechali do Przemyśla z całej  Polski, z najdalszych jej krańców – Koszalina, Szczecina, Tczewa, Gdańska, Warszawy, Kalisza, Wrocławia, Poznania, Gdyni, Tarnowskich Gór, Lublina i wielu innych miejscowości.  Zdecydowana większość z nich gościła w Przemyślu po raz pierwszy.

 Przez dwa dni pod kierunkiem prof. Elżbiety Wtorkowskiej  z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, prof. Marcina Tomczaka z Akademii Muzycznej w Gdańsku,  prof. Benedykta Błońskiego z Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie oraz prof. Ryszarda Handke z  Akademii Sztuki w Szczecinie,  młodzież z przemyskich szkół doskonaliła swoje chóralne umiejętności w gościnnych  salach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu.  Były to dla wszystkich  dni wytężonej i ciężkiej pracy,  ale jednocześnie pracy na najwyższym poziomie, pod czujnym okiem najznakomitszych profesorów, pracy  niezwykle odkrywczej i inspirującej.  Warsztaty to jednak nie tylko  próby,  emisja głosu,  interpretacja – była także okazja do pokazania gościom piękna   Przemyśla. Profesorowie i studenci zwiedzili Stare Miasto, Muzeum Dzwonów i Fajek, Zamek Kazimierzowski,  podziwiali panoramę miasta spod Krzyża Zawierzenia.

Zwieńczeniem pracy warsztatowej był koncert finałowy, który odbył się w dniu 14 kwietnia 2018r. na Zamku Kazimierzowskim w Przemyślu.  Był to niezwykły wieczór, wypełniony emocjami zarówno chórzystów jak i dyrygentów,  przesiąknięty śpiewem chóralnym różnych epok, stylów, folkloru. Sala Zamku Kazimierzowskiego  , wypełniona po brzegi,  przez dwie godziny rozbrzmiewała muzyką, najpiękniejszą ze sztuk.  Koncert uświetnili także tancerze Szkoły Tańca A-Z Aleksandry Sołgi – Kacper Kawiński i Elżbieta Szelążek, którzy  tańcząc przy akompaniamencie muzyki chóralnej wspaniale wzbogacili ten piękny wieczór. Takiego duetu – taniec i chór – nie można spotkać na żadnym turnieju tanecznym – ale podczas przemyskiej Wiosny Chóralnej  wszystko jest możliwe.  Możliwe nawet stało się tłumaczenie na język migowy jednego z utworów, czego dokonała pani Beata Delendowska. Koncert zakończył się niezwykłym wydarzeniem – studenci i wszyscy chórzyści, którzy uczestniczyli w warsztatach / jak podają organizatorzy – około 400 osób/, wykonali wspólnie kompozycję M. Gałęskiego „Hymn III Tysiąclecia”. Było to niezwykłe przedsięwzięcie, bowiem po dosłownie jednej próbie,  te 400 osób, stojąc w różnych miejscach Sali,  w tym także  na balkonie, wspólnie śpiewało Hymn, dostarczając słuchaczom – i samym sobie – niesamowitych emocji.  W oczach chórzystów, rodziców i dyrygentów pojawiały się łzy wzruszenia, bywało, że całkiem sporego wzruszenia.

 

 

Niezwykle cieszy fakt, że młodzież,  otoczona  ze wszech stron  kulturą masową, niestety niekoniecznie najwyższych lotów,  poświęca swój wolny czas  na chór, na wspólne  muzykowanie, na coś, co wymaga wysiłku, dyscypliny,  a także uczy pokory / bo przecież artyście nie zawsze wszystko na scenie wychodzi/. Niejeden chórzysta zetknął się z goryczą porażki, z takiego lub innego powodu – koncert nie wyszedł, fałszywie zaśpiewana nuta, ktoś  w zespole się nie podporządkował i nie było niezbędnego w chórze monolitu. W  czasach,  kiedy mówi się o upadku wartości,  znajdują się jednak ludzie, którzy podają młodzieży rękę i wraz z nią próbują robić coś naprawdę wartościowego.    Należą się więc słowa uznania dla wszystkich dyrygentów, którzy  na co dzień ciężko pracują z dziećmi i młodzieżą  podczas zajęć, i przygotowują ich do tak wspaniałych  występów, jak to miało miejsce podczas IV Przemyskiej Młodzieżowej Wiosny Chóralnej.

Słowa podziękowania kierujemy także do  wszystkich, którzy pomogli w organizacji tej imprezy: Pana Prezydenta Miasta Przemyśla Roberta Chomy, który od lat wspiera inicjatywy chóralne i działania na rzecz dzieci i młodzieży,  przewodniczącemu Komisji Kultury Rady Miasta Tomaszowi Kuźmiekowi, Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, Elżbiecie Tarnawskiej,  Pani Dyrektor Przemyskiego Centrum Kultury i Nauki „Zamek”, Renacie Nowakowskiej, prezesom spółek miejskich, dyrektorom szkół – organizatorów Warsztatów –Pani Dorocie Kotule, dyrektorowi Szkoły Podstawowej nr 4 w Przemyślu oraz Panu Dariuszowi Baszakowi, dyrektorowi Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu. 

W IV Przemyskiej Młodzieżowej Wiośnie chóralnej wzięły udział następujące chóry:

1. Chór Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia – dyrygent Andrzej Guran

2. Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia – dyrygent Anna Trojanowska

3. Chór parafii Bożego Miłosierdzie – dyrygent Kazimierz Łysy

4. Chór „Amantis Cantare”  ze szkoły Podstawowej nr 4 i gimnazjum nr 5 – dyrygent Piotr Szelążek

5. Chór „Vocem Pueri” z Zespołu Szkól w Krzywczy – dyrygent Piotr Szelążek

6. Młodzieżowy Chór kameralny „Vox Iuventum” – dyrygent Piotr Szelążek

7.  Chór „Cantores Iuvenes” z Ogólnokształcącej  i Państwowej Szkoły  Muzycznej II stopnia – dyrygent Joanna Gibała-Szelążek.

Mamy nadzieję, że  za rok Przemyśl znowu będzie rozbrzmiewał chóralnym śpiewem, a V Wiosna Chóralna dostarczy młodzieży, dyrygentom i słuchaczom nie mniejszych wzruszeń. 

tekst i zdjęcia: Piotr Szelążek

Opublikował: Witold Wołczyk | Data publikacji: 23-04-2018 15:04