7.4 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Odbyło się spotkanie w ramach akcji "Bezpieczny Senior"

W dniu 12 listopada 2015 r. w siedzibie Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej odbyło się spotkanie z mieszkańcami Przemyśla w ramach akcji „Bezpieczny Senior”.

Spotkanie otworzył Zastępca Prezydenta Miasta Przemyśla Grzegorz Hayder, który wyraził zadowolenie z tak cennej inicjatywy, z którą wystąpiła Przemyska Rada Seniorów. Jak zauważył, osoby starsze zbyt często stają się ofiarami oszustów, a spotkanie ma podpowiedzieć jak się przed nimi ustrzec. Zwracając się do uczestników zaapelował, aby zdobytą wiedzę przekazali swiom bliskim i sąsiadom.

Przewodnicząca Przemyskiej Rady Seniorów Bogumiła Walicka-Lechowicz przedstawiła cele i zadania rady. Omówiła projekt "Miejsca Przyjazne Seniorom" oraz "Zoom na rady seniorów. Uniwersytet Obywatelski", realizowany we współpracy z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę". Zapewniła, że rada bardzo uważnie wsłuchuje się w głos samych seniorów, a okazją do wymiany poglądów jest comiesięczny dyżur radnych w Urzędzie Miejskim w Przemyślu, Rynek 26. Spotkanie w ramach akcji "Bezpieczny Senior" jest pierwszym z cyklu, które rada pragnie kontynuować w przyszłości.

Współorganizatorem spotkania była Komisja Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Przemyśla i Powiatu Przemyskiego. Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Agnieszka Radziejowska wyraziła swoje zadowolenie z faktu, że Przemyska Rada Seniorów wykazała się inicjatywą dotyczącą podniesienia bezpieczeństwa w mieście, szczególnie w aspekcie dbałości o ludzi starszych. Tworzenie bezpiecznego miasta to proces oparty na ciągłej współpracy z poszczególnymi służbami, inspekcjami i strażami. Podkreśliła, iż dbałość o bezpieczeństwo obywateli to działalność oparta nie tylko o instytucje państwowe, lecz także o zaangażowanie i inicjatywę mieszkańców.

Miejski Rzecznik Konsumenta Krzysztof Drabik omówił różne formy zawierania umów poza siedzibą przedsiębiorcy. Podpisujemy umowy na różnego rodzaju pokazach – garnków, pościeli, czy sprzętu AGD. Kupujemy często po zawyżonych cenach, ulegając sprytnie przygotowanym zabiegom socjotechnicznym, których celem jest wzbudzenie naszego zaufania.
Ponadto przestrzegał przed przypadkami podszywania się różnych firm pod znanych przedsiębiorców. Jesteśmy wprowadzani w błąd myśląc, że to tylko zmiana warunków umowy, a w rzeczywistości zmianiamy np. operatora; jest to szczególnie widoczne przy sprzedaży usług telekomunikacyjnych czy energetycznych. Pod pozornie atrakcyjniejszymi warunkami, kryją się często o wiele droższe usługi.
Czy wobec powyższego są jakieś sposóby, aby uchronić się przed takimi nadużyciami?
Miejski Rzecznik Konsumenta wielokrotnie powtarzał, że jesteśmy dobrze chronieni przez prawo. Wystarczy pamiętać, że mamy 14 dni na wypowiedzenie umowy zawartej poza siedzibą przedsiębiorcy. W tym celu należy tylko złożyć stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy i dostarczyć je przedsiębiorcy.
A nade wszystko – czytajmy umowy! W razie wątpliwości zawsze możemy zwrócić się po pomoc czy poradę do rzecznika.

Z kolei podkom. Bogusława Sebastianka z Komendy Miejskiej Policji w Przemyślu na początku stwierdziła, że przyczyną ulegania oszustom jest fakt, że jesteśmy dobrzy; więzy rodzinne w naszej kulturze stanowią wysoką wartość. Dlatego nie pozostajemy obojętni i śpieszymy z pomocą.
Uczestnicy spotkania obejrzeli film prezentujący opinie różnych osób, które zetknęły się z oszustwem na wnuczka. To co szczególnie uderzyło po jego projekcji, to bezwzględność oszustów. Ich wypowiedzi nie pozostawiały złudzeń – są bezduszni i nie liczą się dla nich żadne normy. Dlatego seniorzy muszą zawsze w takich sytuacjach zachować czujność i rozwagę.
Co powinniśmy zrobić, gdy zadzowni do nas "wnuczek" lub jego kolega? To proste - poprośmy, aby się przedstawił. Ten prosty sposób pomoże nam nie ulec panice i nie dać się wciągnąć w pułapkę. Pod żadnym pozorem nie ujawniajmy pierwsi imion naszych wnuków lub innych członków rodziny!
W każdej sytuacji, jeżeli czujemy się zagrożeni, możemy zwrócić się o pomoc do policji, telefonując pod nr alarmowy 997 lub 112.
Przy okazji warto pamiętać, że policja nigdy nie żąda pieniędzy!

W przerwie spotkania wystąpił zespół muzyczny „Civitas” z repertuarem „Ocalić od zapomnienia”. Usłyszeliśmy takie szlagiery jak: "Brunetki, blondynki", "Polesia czar", "Mały biały domek", "Usta milczą dusza śpiewa", "Umówiłem się z nią na dziewiątą" oraz pieśni patriotyczne.

Wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali poradnik "Bezpieczne Życie Seniorów", wydany przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki oraz informatory o prawach konsumenckich.

Nad całością czuwał i spotkanie prowadził członek Przemyskiej Rady Seniorów Zbigniew Łąka.

Organizatorzy pragną serdecznie podziękować dyrekcji i pracownikom Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej za okazaną pomoc i wsparcie. 

 

 


 

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl