2 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Kładka pieszo - rowerowa połączyła oba brzegi Sanu w Przemyślu

KŁADKA NAD SANEM W PRZEMYŚLU

24 sierpnia 2015roku oba brzegi Sanu w Przemyślu połączyła kładka pieszo – rowerowa. Skomplikowanej operacji technicznej przyglądały się tysiące przemyślan oraz władze samorządowe województwa i miasta.

Ostatecznie kładka nad rzeką San w Przemyślu, która połączy ulice Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Św. Jana Pawła II gotowa będzie do użytkowania w październiku br.  Z nowej przeprawy wybudowanej w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej" będą mogli korzystać zarówno rowerzyści jak i piesi. Budowa pochłonie blisko 4,9 mln zł. Wykonawcą jest Skanska S.A.

Zadanie wykonywane jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że w pierwszej kolejności wykonany został projekt kładki, a następnie uzyskano wszelkie niezbędne do rozpoczęcia prac pozwolenia, po czym rozpoczęto budowę.

Prace prowadzone są na obszarach zalewowych rzeki San, które mieszkańcy wykorzystują do aktywnego wypoczynku. Zakres prac obejmuje budowę 138-metrowej podwieszanej kładki z drewna klejonego wraz z dojazdami oraz miejsce obsługi rowerzystów, które zostanie zlokalizowane w sąsiedztwie kładki od strony Wybrzeża Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami, które zabezpieczają ruch pieszych i rowerzystów.

Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin o średnicy 32 oraz 40 mm. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.

Montaż kładki odbywał się równolegle do brzegów rzeki. Wynikało to z braku możliwości ingerowania rusztowaniami tymczasowymi w koryto rzeki. Miejsce to znajduje się bowiem w zabytkowej części miasta. Dodatkowo objęty jest projektem Natura 2000. Po przełożeniu kładki na drugi brzeg rozpoczną się prace związane z doprężeniem lin, do których podwieszony jest drewniany pomost.

Ostatnim etapem prac będzie przeprowadzenie próbnego obciążenia kładki, które polegać będzie na pomiarach ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych i rowerzystów. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych przewidzianych w projekcie. Jest to kolejny ciekawy etap budowy, do przeprowadzenia którego  niezbędnych będzie ok. 40 osób – zaproszonych pracowników Skanska S.A.

Realizowana w Przemyślu kładka pieszo – rowerowa jest elementem programu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” na który składa się pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 460 km wraz z łącznikiem*), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Będzie ona przeprowadzona przez atrakcyjne obszary, m.in. miejsca cenne przyrodniczo, zabytki, ważne węzły komunikacyjne, przesiadkowe. W projekcie zaplanowano modernizację już istniejących tras rowerowych, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i odpowiednie oznakowanie całego szlaku.

Szlak rowerowy w województwie podkarpackim biegnie od granicy z województwem lubelskim w miejscowości Podlesina (gmina Narol) przez Horyniec Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Ulanów, aż do granicy z województwem świętokrzyskim w miejscowości Trześń (gmina Gorzyce).

W ramach podkarpackiego odcinka powstanie nie tylko blisko 460 kilometrów oznakowanej trasy rowerowej, z czego ponad 36 będą stanowiły ścieżki asfaltowe. Powstaną także nowe drogi o nawierzchni tłuczniowej – ponad 52 kilometry. Wybudowane zostaną nowe obiekty mostowe, gdzie na szczególną uwagę zasługuje kładka nad Sanem w Przemyślu. Poza przemyską kładką powstaną jeszcze dwie: w Olszanach i Żabnie, a kolejne dwie zostaną wyremontowane (w Chałupkach Dusowskich i Bachowie). Szóstym obiektem powstającym w ramach  projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” jest most w Chyrzynie.

 Wzdłuż całej trasy powstanie 50 miejsc obsługi rowerzystów (MOR).

przestawienie kładki I 24.08.2015.jpeg

przestawienie kładki II  24.08.2015.jpeg

przestawienie kładki III 24.08.2015.jpeg

przestawienie kładki IV 24.08.2015.jpeg

przestawienie kładki V 24.08.2015.jpeg

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl