Dzień Godności Osób Niepełnosprawnych
W dniu 22 maja br. w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyślu, z inicjatywy nauczycieli wspierających proces dydaktyczno-wychowawczy i rewalidatorów, po raz trzeci obchodzony był Dzień Godności Osób Niepełnosprawnych.
Uroczystości szkolne rozpoczęły się od podsumowania wyników konkursu literacko-plastycznego „Integracja w moich oczach”, który został zainicjowany 12 lat temu przez Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnym wspólnie z Towarzystwem Walki z Kalectwem. W br. Honorowy Patronat nad konkursem objął Pan Piotr Tomański Poseł na Sejm RP, który był fundatorem nagród dla laureatów. „Integracja w moich oczach” jest konkursem skierowanym do uczniów szkół Miasta Przemyśla i powiatu przemyskiego i jednym z niewielu, w którym mogą odnieść sukces także dzieci niepełnosprawne intelektualnie. Na konkurs wpłynęło 97 prac plastycznych i literackich. Laureatami zostali: praca literacka – gimnazjum: Kazimierz Galiczyński – SOSW nr 1 w Przemyślu, Julia Klimczak – Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyślu szkoła podstawowa: Aniela Skoczylas – SP w Orzechowcach, Dominika Radochońska – SOSW nr 1 w Przemyślu, praca plastyczna: Gabriela Bajowska – SOSW nr 1 w Przemyślu, Nikola Jodłowska - SP nr 15 w Przemyślu.
Zaproszeni goście mogli obejrzeć występ zespołu tanecznego „Szesnasteczki” i wysłuchać nastrojowych piosenek w wykonaniu uczennic Szkoły Podstawowej nr 16.
Kolejnym punktem szkolnych uroczystości były warsztaty dla uczniów i nauczycieli przygotowane przez organizatorów. „Zagadkowy świat” - warsztaty przeznaczone dla najmłodszych uczniów dały możliwość polisensorycznego doświadczania świata podczas ciekawych zabaw i obserwacji. Uczestnicy mogli przekonać się, że zabawa też uczy, gdyż uruchamia jednocześnie wszystkie zmysły – tak głównie świat poznają osoby z deficytami w rozwoju psycho-intelektualnym.
„Wzrok – król zmysłów” – uczestnicy zajęć mogli poznać specyfikę funkcjonowania osób niedowidzących i niewidomych oraz sposoby okazywania im skutecznej pomocy. Mieli możliwość odszyfrowania alfabetu Braille’a - pisma punktowego oraz uczestniczenia w ciekawych doświadczeniach, dających szansę wczucia się w sytuację osoby pozbawionej wzroku.
„Taniec integracyjny” to zajęcia wokalno-taneczne z repertuaru Klanzy, dały one uczestnikom ogromną dawkę pozytywnej energii na cały dzień.
Podczas warsztatów wykorzystane zostały metody i środki dydaktyczne stosowane podczas zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. Ich celem było pokazanie zaproszonym gościom, a szczególnie uczniom w pełni sprawnym, „kawałka świata” osób niepełnosprawnych oraz dróg, jakimi zdobywają wiedzę.
Modyfikował: Paweł Bugera | Data modyfikacji: 29-05-2015 07:38