2 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Pierwsza walka lotnicza na świecie w przemyskim muzeum

Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, dzięki Prezydentowi Miasta Przemyśla, wzbogaciło się o kolejny eksponat związany z historią Twierdzy Przemyśl, a jednocześnie z początkami lotnictwa wojskowego. W części nowego muzeum, gdzie znajduje się ekspozycja poświęcona Twierdzy, pod sufitem zawisł model samolotu Morane-Saulnier H wykonany w skali 1:5 przez jednych z najlepszych polskich modelarzy – Piotra Łopalewskiego i Wojciecha Klimka. Jest to już drugi po Aviatic B1 model pierwszo wojennego samolotu w kolekcji przemyskiego muzeum.


Historia samolotu Morane-Saulnier wiąże się z pierwszą odnotowaną walką powietrzną na świecie. Podczas I wojny światowej sztabskapitan Piotr Nikołajewicz Niestierow, był dowódcą 11 Oddziału Lotniczego, który walczył w ramach rosyjskiego Frontu Południowo-Zachodniego, atakującego w głąb austriackiej Galicji. 8 września 1914 Niestierow wystartował z zamiarem odpędzenia austriackiego samolotu rozpoznawczego Albatros B.I, pojawiającego się nad siedzibą sztabu armii w Żółkwi.


Leciał małym nieuzbrojonym jednopłatowcem Morane-Saulnier, prawdopodobnie w wersji G, postanowił staranować nieprzyjacielski austriacki samolot. Zamierzał uderzyć w górny płat samolotu wroga od góry podwoziem swojego samolotu, lecz w rzeczywistości uderzył go śmigłem. Na skutek uszkodzeń, oba samoloty uległy rozbiciu. Śmierć poniósł Niestierow i dwuosobowa załoga z austro-węgierskiej  Flik. 11. Był to pierwszy taran lotniczy i zarazem pierwsza walka lotnicza na świecie. Bohaterski pilot rosyjski przeszedł również do historii jako pionier akrobacji lotniczej. Zasłynął z tego, że jako pierwszy na świecie w roku  1913 wykonał pętlę samolotem Nieuport.
Muzeum w Przemyślu zamierza w niedalekiej przyszłości powiększyć swoja lotniczą ekspozycję o kolejne modele historycznych statków powietrznych, podtrzymując tym samym lotnicze tradycje Twierdzy Przemyśl.

W czasie pierwszej wojny światowej w okolicach Przemyśla w Hurku i Żurawicy istniały wojskowe lotniska. Oprócz lotów obserwacyjnych czy bojowych spod Przemyśla startowały samoloty  z pierwszą pocztą lotniczą do Lwowa, Krakowa czy Wiednia.  Do kierowania ogniem artylerii fortecznej wykorzystywano balony obserwacyjne, a Przemyśl z powietrza fotografował słynny sterowiec Liegnitz.

Aby zobaczyć modele i inne eksponaty oraz dowiedzieć się więcej o historii Twierdzy Przemyśl zapraszamy do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.

Grzegorz Karnas

JPGModel samolotu Morane-Saulnier

JPGModel samolotu Aviatik B.I

JPGAs lotnictwa austro-węgierskiego Benno Fiala von Fernbrugg

JPGModel samolotu Morane-Saulnier

JPGModel samolotu Morane-Saulnier

JPGModel samolotu Morane-Saulnier

JPGModel samolotu Morane-Saulnier

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl