26.9 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Lotnictwo w Twierdzy Przemyśl

„Hureczko. Historia lotniska twierdzy Przemyśl” to książka o lotnisku nieco zapomnianym, którego nazwa nieczęsto pojawia się w opracowaniach dotyczących lotnictwa, czy historii regionu. Zlokalizowane na obrzeżach Przemyśla pole wzlotów, powstało w 1913 roku. Znajdowało się ono na polach wsi Hureczko, stanowiących przedpole Baterii Fortecznej nr 13  Łapajówka. Stąd podczas I wojny światowej operowały eskadry austro-węgierskie. Pierwsze oblężene Przemyśla przez wojska rosyjskie we wrześniu 1914 roku, spowodowało izolację Twierdzy a co za tym idzie trudności komunikacyjne, co z kolei doprowadziło do powstania prawdopodobnie pierwszego w dziejach światowego lotnictwa systemu komunikacji lotniczej.

Hureczko - Historia lotniska w Twierdzy Przemyśl

Wykonywano stąd loty kurierskie na rzecz jednostek wojskowych bazujących w Twierdzy Przemyśl oraz loty o charakterze typowo pocztowym. Inicjatorami tej działalności byli pilot Oblt. Aladar Tauszig i obserwator Hptm. Raabl.   Załoga ta odbyła w dniu 1 października 1914 lot na trasie Nowy Sącz - Przemyśl - Jasło. W okresie od 7.11.1914 do 22.03.1915 wykonano ponad 30 lotów komunikacyjnych. Trzynaście z nich było lotami pocztowymi z czego prawdopodobnie w trakcie dziesięć z nich transportowano między innymi korespondencję cywilną.
Interesującym epizodem działalności lotniczej w Twierdzy Przemyśl była ponadto wizyta niemieckiego sterowca Schütte Lanz SL II „Liegnitz”o długości 156 m, który  w  sierpniu 1914 roku bazował na kotwicowisku zlokalizowanym prawdopodobnie na lotnisku Hureczko

Znaczną część książki poświęcona została wkładowi dopiero rodzącego się lotnictwa w odzyskanie przez Polskę niepodległości. Należy uświadomić sobie, iż wiele wydarzeń, które do tego doprowadziły, miało miejsce wcześniej niż 11 listopada 1918 r. Ta data może być tylko umownie uznana za początek egzystencji naszego państwa po ustaniu rozbiorów. Wywalczenie niepodległości poprzedziła mozolna praca i często bohaterskie czyny wielu osób zaangażowanych w proces budowy ojczyzny. W wymiarze lotniczym były to trzy wydarzenia wielkiej wagi. Miały one znaczenie zarówno symboliczne, jak i czysto praktyczne. Tak więc, już 31 października 1918 r. krakowskie lotnisko na Rakowicach było w rękach polskich. Wkrótce po tym, bo 2 lub 3 listopada – dokładna data nadal czeka na ostateczne ustalenie – z przemyskiego lotniska w Hureczku wystartowała do Krakowa grupa samolotów, pod dowództwem oficera Wojska Polskiego, por. pil. Wiktora Robotyckiego, który był rodowitym przemyślaninem. Dwa albo trzy dni później, nad Lwowem wykonano nie mający precedensu lot bojowy polskiego samolotu.

Każda z tych akcji wniosła coś nowego w proces powstawania lotnictwa, a trzy miasta – Kraków, Lwów, Przemyśl – wkrótce połączyło szczególne braterstwo w walce o Kresy Wschodnie. Pisząc o tym, nie sposób jednocześnie nie zwrócić uwagi na dotychczas błędnie (w sposób pomniejszający rolę lotniska w Hureczku) przedstawianą kolejność owych wydarzeń.


Książka Przemysława Chorążykiewicza i Dariusza Karnasa  jest przykładem tego iż historię lotnictwa tworzą nie tylko ludzie i samoloty, ale także miejsca. Takim szczególnym dla autorów jest przemyskie lotnisko Hureczko. Jego historia jest punktem wyjścia do ciekawej opowieści, w której dzień wczorajszy łączy się ze współczesnością.

www.stratusbooks.pl
 

JPGBalon obserwacyjny

JPGNULL

JPGNULL

JPGGrób lotników CK na cmentarzu komunalnym w Przemyślu - pilot Karl Palitschek von Palmforst i obserwator Istvan Dezsoffi

JPGNULL

JPGstempel poczty lotniczej - FLIEGERPOST PRZEMYSL

JPGNULL

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl