24.5 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Janusz Szpyt w Galerii Sztuki Współczesnej

W piątek 4 lutego w Galerii Sztuki Współczesnej odbył się wernisaż wystawy Janusza Szpyta, znanego członka Grupy Trzech, którą tworzył wraz z Piotrem Naliwajką i Leszkiem Żegalskim. Mówili o sobie Całkiem Nowi Dzicy Dadaiści.
Na mnie największe wrażenie zrobiły prace, do których szkice powstawały w szpitalach psychiatrycznych. Autor upodobał sobie ten temat, z powodu autentyczności modeli. Te osoby nikogo nie udają, nie silą się na sztuczne pozy, są prawdziwe.
W Przemyskiej galerii artysta wystawia wiele obrazów powstałych już w tym roku, wśród nich klasyczne akty oraz obrazy pełne treści, obok których nie można przejść obojętnie „Bezwolna ręka”, „Idzie deszcz”, „Rex karate Mistrz”.
Wystawa będzie czynna do 22 lutego 2011.

Grzegorz Karnas


Janusz Szpyt urodził się w Lubaczowie, gdzie obecnie mieszka i tworzy. Studiował na Wydziale Grafiki w Katowicach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Dudy-Gracza, a następnie na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, w pracowni prof. Włodzimierza Buczka. W 1983 roku współtworzy z Piotrem Naliwajką i Leszkiem Żegalskim Grupę Trzech, zwaną też Tercetem Nadętym. Całkiem Nowi Dzicy Dadaiści - tak siebie przewrotnie nazwali - w wydanym przez siebie piśmie Bengal zamieścili manifest, w którym nawoływali do prawdy w sztuce związanej z jakością formy, kolorem i warsztatem, przeciwstawiając się szeroko panującej tandecie malarskiej i medialnej. Licznym wystawom Grupy, organizowanym w kraju i zagranicą towarzyszył ferment artystyczny znajdujący odzwierciedlenie w prasie, radiu i telewizji. Twórczość Janusza Szpyta mieszczącą się w konwencji malarstwa realistycznego, można podzielić na kilka wątków tematycznych. Jego wstrząsająca relacja malarska z domów obłąkanych, szpitali psychiatrycznych - ukazuje ludzi zmęczonych do ostateczności dźwiganiem życia. Artysta broni dramatycznie tego, co stanowi istotę ludzkości - godności osobistej człowieka ("Boże Narodzenie w Zakładzie Psychiatrycznym", 1988 - plandeka, 290 x 340 cm). Wątek sakralny aktualizuje prawdy wiary, ukazując to, co ponadczasowe i uniwersalne w rzeczywistości człowieka - cykl współczesnych ukrzyżowań ("Ukrzyżowanie", 1989 - plandeka, 210 x 260 cm; "Ofiara Izaaka", 1989 - olej / płótno, 110 x 90 cm). W Jego surrealistycznych obrazach człowiek w dalszym ciągu stanowi główny motyw. Orwellowski klimat tych prac ukazuje ucisk i zniewolenie indywidualności przez totalitarny system. Te prace są emanacją rzeczywistości stanu wojennego - cykl Latających pieców ("Szwagier", 1988 - olej / deska,120 x l00 cm). Konsekwencją tych doświadczeń malarskich i życiowych była próba ironicznego spojrzenia na tragikomiczną egzystencję człowieka i jego problemy. Ten rodzaj publicystyki malarskiej jest pełen dystansu i samokrytycyzmu do tego, co wydaje się nam ważne ("Syzyf”, 1996 - olej / płótno, 120 x 100 cm; "Droga do Unii", 2004 - olej / płótno, 120 x 100 cm). Jakby z potrzeby równowagi, artysta poszukuje równolegle klasycznie pojmowanego piękna w portretach rodzinnych, aktach, pejzażach i kwiatach. Istotną częścią Jego twórczości stanowi monumentalne malarstwo sakralne, polichromia w Kościele Św. Stanisława w Lubaczowie. Artysta wystawia na zbiorowych i indywidualnych prezentacjach sztuki w kraju i zagranicą.
JS

JPGWernisaż wystawy Janusza Szpyta

JPGWernisaż wystawy Janusza Szpyta

JPGWernisaż wystawy Janusza Szpyta

JPGWernisaż wystawy Janusza Szpyta

JPGWernisaż wystawy Janusza Szpyta

JPGWernisaż wystawy Janusza Szpyta

×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji usługi. Jestem świadomy/ma iż mam możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych jest Gmina Miejska Przemyśl z siedzibą Rynek 1, 37-700 Przemyśl