13.7 °C
  • PL
  • EN
  • DE
×

Wyszukaj w serwisie

Poznajemy Warszawę na Zielonej Szkole

„Jak dobra rzecz Stolica – każdego z nas zachwyca”.

W dniach od 18 do 22 kwietnia uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 15 w Przemyślu przebywali w Stolicy. Uczestniczyli tam w zajęciach poszerzających proces nauczania metodą klasowo-lekcyjną. Program każdego z pięciu dni był bardzo szczegółowo zaplanowany, tak aby czas pobytu został maksymalnie wykorzystany.

W pierwszym dniu byliśmy naocznymi świadkami trwającej jeszcze żałoby narodowej po tragedii pod Smoleńskiem z 10 kwietnia . Poczuliśmy atmosferę smutku i powagi widząc dywan z palących się zniczy, stosy kwiatów i tłumy ludzi pogrążonych w zadumie pod Pałacem Prezydenckim. Przechodząc na Plac Józefa Piłsudskiego ukazał nam się ołtarz, a nad nim portrety 96 ofiar katastrofy z Parą Prezydencką w centralnym miejscu. Przystanęliśmy tam i wspólnie oddaliśmy im hołd. Jak w żadnym innym miejscu można było poczuć wtedy jedność narodową oraz uświadomić sobie, czym jest Patriotyzm.

Po tych chwilach refleksji przystąpiliśmy do zaspokojenia pierwszej ciekawości pobytu w największym mieście Polski. Wjechaliśmy na trzydzieste piętro Pałacu Kultury i Nauki stąd dzięki dobrej widoczności podziwialiśmy rozległą panoramę Warszawy. W gmachu tym uczestniczyliśmy też w projekcie „Nasza Ziemia”, który ukazuje w poglądowy sposób destrukcyjny wpływ człowieka na przyrodę oraz możliwość zapobiegania temu. Był to ciekawy element edukacji ekologicznej, którego uczeń w szkolnej ławie nie miałby szansy spróbować.

Aby nauczyć się jeździć metrem, uczniowie najpierw musieli wnikliwie przeczytać instrukcję, potem kupić samodzielnie bilet w nowoczesnym automacie i przejechać kilka stacji.

Pierwszym wspólnym zdjęciem była fotografia pod pomnikiem Janusza Korczaka – przyjaciela dzieci. Po tych wrażeniach zakwaterowaliśmy się w schronisku na warszawskiej Woli. Drugi dzień upłynął pod kątem edukacji społecznej. Byliśmy gośćmi na ul. Wiejskiej w siedzibie Polskiego Parlamentu. Przebywaliśmy w pomieszczeniach sejmowych i senackich. Oprowadzająca wyjaśniła nam zasady funkcjonowania obu Izb, np. przebieg procesu legislacyjnego. Na sali obrad uwagę przykuwały bukiety kwiatów i portrety posłów, którzy zginęli w katastrofie rządowego TU 134 leżące na miejscach przez nich zajmowanych. Na korytarzach mijaliśmy wielu znanych polityków, wśród nich A. Czumę, P. Poncyliusza, M. Kamińskiego. Prosto z ul. Wiejskiej trafiliśmy na ul. J.P. Woronicza do charakterystycznego budynku TVP - telewizji publicznej. Poznaliśmy prawie od kuchni tajniki tworzenia przeróżnych programów. W reżyserce pokazano nam na czym polega magia telewizji. Widzieliśmy też studia w których nagrywane są konkretne programy: Pytanie na śniadanie, Na celowniku, Studio sport, Tomasz Lis na żywo, Sprawa dla reportera, Hit dekady. Spotkaliśmy znanych i lubianych ze srebrnego ekranu: Dziennikarkę E. Jaworowicz, prezenterkę A. Popek. Szczęśliwym trafem spotkaliśmy gwiazdę serialu Annę Dereszowską, która chętnie z nami rozmawiała i rozdała autografy.

Dodatkową atrakcją był wieczorny seans filmowy w kinie 3d „Alicja w krainie czarów”.

Trzeci dzień to Zamek Królewski, spacer po Parku Łazienkowskim, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego i pobyt w „Hulakula”.

W Zamku Królewskim szczególny podziw wzbudziły bogato złocone dekoracje w komnatach królewskich, misternie wykonana porcelana, obrazy Canaletta z widokami starej Warszawy, a także słynne arrasy. Spacerując po Parku Łazienkowskim mijaliśmy Pałac na Wodzie, Teatr na Wyspie, Biały Domek, Pomarańczarnię, Belweder i Pomnik Fryderyka Chopina. Po południu weszliśmy do najnowocześniejszej biblioteki w Polsce – Uniwersytetu Warszawskiego. O jej ogromie świadczy liczba wypożyczeń. W ciągu dnia wynosi ona 3,5 tysiąca książek. Podziwialiśmy też największy ogród botaniczny w Europie, położony na dachu właśnie tej biblioteki. Wspaniałą dotychczas nieznaną zabawą był pobyt w Centrum Rozrywki Rodzinnej Hulakula. Młodzież uczyła się tam grać w kręgle i do woli wyżyła się w zamkniętym, ale bezpiecznym placu zabaw z torami przeszkód. Wieczorne godziny upłynęły w centrum handlowym „Złote Tarasy”.

Czwarty dzień rozpoczął się w znanym teatrze na Targówku „Rampa”. Wystawiana była sztuka oparta na motywach legendy warszawskiej „Złota Kaczka”. Muzykę i aranżację stworzył Piotr Rubik. Wystąpili m.in. Katarzyna Kozak – Złota Kaczka , Dominika Łakomska jako Katarzyna, Jacek Lenartowicz – wójt. Widowisko urzekło nas bardzo wysokim poziomem artystycznym. Przepiękne kostiumy, niezapomniana muzyka głęboko zapadną w pamięci publiczności.

Kilka kolejnych godzin spędziliśmy z miejscowym przewodnikiem. Oprowadził nas po Rynku Starego i Nowego Miasta. Przeszliśmy się też Traktem Królewskim. Delektował się swoją wiedzą pokazując warte podziwu miejsca i zaułki np.: najwęższą kamienicę, najmniejszy budynek w Warszawie, Barbakan, mury starego miasta, najdroższy hotel – Bristol, Mariensztat i inne. Widzieliśmy też symbol Stolicy –Syrenkę Warszawską. Pod koniec dnia udaliśmy się do nowo otwartego Muzeum Fryderyka Chopina. Przedstawiane są tu w niespotykany dotąd sposób pamiątki z nim związane: multimedialne prezentacje pozwalające wczuć się w rolę kompozytora, zrozumieć i odczuć przesłanie jego muzyki, a także własnoręcznie pisane listy, odręczne zapisy nutowe niektórych kompozycji, które po wysunięciu szuflady przemieniały się w dźwięki .

Nie sposób było pominąć chwili modlitwy przy grobie ks. Jerzego Popiełuszki na warszawskim Żoliborzu przy Kościele św. Stanisława Kostki. Modliliśmy się również na Starych Powązkach przy mogiłach znanych Polaków: M. Dąbrowskiej, W. Reymonta, L. Staffa, J. M. Kownackiej, J. Kiepury, S. Dygata, K. Jędrusik, S. Jaracza, Żwirki i Wigury.

W ostatnim piątym dniu byliśmy w najchętniej odwiedzanym przez turystów Muzeum Powstania Warszawskiego. Dzięki wyszukanym formom wizualizacji to trudne i bolesne dla Polski wydarzenie zostało przybliżone i bardziej zrozumiałe przez młode pokolenie. Uczniowie chętnie nabywali pamiątki i gadżety związane z Powstaniem.

Kolejną lekcją historii był Wilanów króla Jana III Sobieskiego. W trakcie lekcji muzealnej „Wizyta u króla” uczniowie poznawali historię tego obiektu, jego pomieszczenia, ich przeznaczenie i zwyczaje w nim panujące. Nauczyli się m.in. odczytywać z obrazów i konkretnych przedmiotów szczegóły historyczne, odróżniać funkcje zamku od pałacu.

Ogród zoologiczny był miejscem poznawania egzotycznych zwierząt. Służyły temu nowoczesne: hipopotaniarnia, słoniarnia, małpiarnia i inne. Uczniowie musieli poznać i rygorystycznie przestrzegać obowiązujący tu regulamin.

Warto wspomnieć, że był to trzeci wyjazd tego zespołu klasowego na Zieloną Szkołę. Będąc w czwartej klasie spędzili tydzień w Kątach Rybackich na Mierzei Wiślanej . Rok temu poznawali polskie góry „Wstęgą szos rzek i Kolejek poprzez Tatry i Pieniny”.

Takie wyjazdy mogą odbywać się tylko za pełną zgodą, zrozumieniem i akceptacją Rodziców, którzy czynnie angażowali się, wspierali i wspomagali swoimi możliwościami i doświadczeniem przy załatwianiu wielu spraw i rozwiązywaniu problemów.

Taka forma zajęć uzupełnia i poszerza tradycyjne metody stosowane w szkole. Dlatego warto podejmować takie inicjatywy, aby zapewnić młodzieży jak najbardziej wszechstronny i harmonijny rozwój.

Organizacją wyjazdu zajmowała się i koordynowała p. Małgorzata Wajda, zaś trudów opieki podjęli się p. Beata Maciupa i p. Kazimierz Stankiewicz.

JPGNULL

JPGNULL

JPGNULL